نوع مقاله : علمی - پژوهشی (نهادهای مالی اسلامی)
نویسندگان
1 دانشآموخته کارشناسی ارشد، معارف اسلامی و مدیریت مالی، گروه مدیریت مالی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
2 دانشیار، گروه مدریتی مالی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
چکیده
حمایت از راهاندازی و توسعه کسبوکارهای کوچک و متوسط در ایران براساس نقش مهم آنها در اقتصاد کشور باهدف اشتغالزایی و توسعه اقتصاد درونزا و مردمی، جایگاه ویژهای دارد که از مهمترین این حمایتها، تأمین مالی منابع موردنیاز کسبوکارهای یاد شده است. براساس بند اول سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، لزوم تأمین شرایط و فعالسازی منابع مالی بهمنظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل همکاریهای جمعی ابلاغ گردیده و ازجمله راههای تحقق این امر، جمعآوری جریانات وجوه خرد مردمی در قالب تأمینمالیجمعی است. پژوهش حاضر بهمنظور طراحی الگوی عملیاتی جمعسپاری مالی کسبوکارهای کوچک و متوسط بامطالعه موردی کسبوکارهای مراجعهکننده به سامانه میدون انجام گرفته است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از منظر ماهیت دادهها کیفی و از منظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا به روش اسنادی الگوی تأمینمالیجمعی و بوم مدل کسبوکار پلتفرمهای موفق خارجی و داخلی موردبررسی قرار گرفت. سپس جهت انتخاب مدل مناسب تأمینمالیجمعی سامانه میدون، پرسشنامهای طراحی و الگوهای تأمینمالیجمعی از منظر بازیگران اصلی پلتفرم یعنی سرمایهپذیران، سرمایهگذاران و صاحبان پلتفرم با استفاده از مدل تاپسیس اولویتبندی گردید. سپس با تشکیل گروه کانونی، نتایج رتبهبندیهای یادشده بررسی و مدل نهایی پلتفرم تأمینمالیجمعی میدون مشخص و براساس آن، بوم مدل کسبوکار پلتفرم طراحی گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing an Operational Model and Business Model Canvas of Crowdfunding for Small and Medium-Sized Enterprises (Case Study: Meidoun Platform)
نویسندگان [English]
1 M.A in Islamic Studies and Financial Management, Department of Finance, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Finance, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]
It is important to Support and develop start-ups and SMEs in Iran, because the development of entrepreneurship can play an important role in the economic development of the country. According to the first paragraph of the general policies of resistance economy, there is a need for providing conditions and activating financial resources in order to develop entrepreneurship and maximize the participation of individuals in economic activities by facilitating crowdsourcing and among the ways to achieve this, is crowdfunding. This study tries to design an operational model for crowdsourcing small and medium-sized businesses with an emphasis on Meidoun website. The website uses various media capacities, such as TV competitions, to finance small and medium-sized businesses. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of the nature of data collection. In this research, firstly, Successful domestic and foreign crowdfunding models and their business models were examined. Then, to select the best crowdfunding model, a questionnaire based on the criteria of entrepreneurs and investors was designed. In the next step, using TOPSIS model, the crowdfunding models were ranked based on the opinion of experts. Then, with the formation of the focus group, the results of the mentioned rankings were reviewed and the final model of the platform was determined, and based on that, the business model canvas of the platform was designed.
کلیدواژهها [English]
Zvilichovsky, D., Inbar, Y., & Barzilay, O. (2015). Playing Both Sides of Market: Success and Reciprocity on Crowdfunding Platforms. Social Sciense Electronic Publishing.