نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)
نویسندگان
1 پژوهشگر و دانشجوی دکتری، علوم اقتصادی، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران
2 دانشیار، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران ایران
چکیده
این مقاله به بررسی مواجهه تحلیلی متفکرین مدرسی اولیه با مسأله ارزش پول و همچنین دلالتهای نظری آن برای مطالعات اقتصاد و مالیه اسلامی با بهرهگیری از روش تحلیلی- کتابخانهای پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که مسأله ارزش پول برای متفکران مدرسی اولیه هم از زاویه اخلاقی و هم از زاویه نگرش غایتنگر آنان نسبت به هستی قابلتأمل بود و ازاینرو به موضوعی تحلیلی برای ایشان بدل گردید. برخلاف مطالعاتی که تاکنون انجام پذیرفته این مقاله نشان میدهد که متفکرین مدرسی «سه دکترین» سابژکتیو (چارتالیسم)، آبژکتیو (فلزگرا) و چندساحته را نسبت به ارزش پول توسعه دادند. همچنین بر اساس یافتههای این پژوهش، توجه به موضوعشناسی نهادهای اقتصادی میتواند در پویایی اندیشه دینی در کاربست هنجارهای دینی بر موضوعات جدید کمک نماید. همچنین بهرهگیری از روش غایتنگر در موضوعشناسی نهادهای اقتصادی نیز زمینه لازم جهت هماهنگی موضوعشناسی با هنجارهای دینی را فراهم میآورد. از سوی دیگر نیز ضرورت توجه به پویایی نهادهای اقتصادی درگذر زمان ازجمله دلالتهایی دیگری است که نحوه مواجهه تحلیلی متفکران مدرسی با مسأله ارزش پول برای مطالعات اقتصاد اسلامی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysing the Encounterance of Early Scholastic Thinkers with the Value of Money; Lessons for Islamic Economic
نویسندگان [English]
1 Researcher and Phd student, Economic Sciences, Faculty of Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Faculty of Islamic Studies and Economics, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study examines how the early scholastic thinkers dealt with the issue of the value of money and also its theoretical teachings with Analytical-library method for the study of Islamic economic. The results of this study show that money was significant for scholastic thinkers both from a moral and teleological perspectives and therefore became an analytical subject for them. Accordingly, scholastic thinkers developed three doctrines of chartalism, metalism, and combined approach in relation to the value of money. Based on the findings of this study, paying attention to the thematics of economic institutions can help in the dynamics of religious thought in the application of religious norms on new topics. Also, using the teleological method in the thematics of economic institutions provides the necessary ground for harmonizing thematics with religious norms. On the other hand, the need to pay attention to the dynamics of economic institutions over time to avoid simplification in analysis is one of the other implications of the analytical approach of school thinkers to the issue of the value of money for the study of Islamic economic.
کلیدواژهها [English]