نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 استاد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده
مطالعات متعددی درباره نظام بانکی ایران صورت پذیرفته و این پدیدار از ابعاد مختلفی بررسیشده است؛ لکن این مطالعات به خردمایه حاکم بر سیاستها و اقدامات بازیگران مختلف این نظام نپرداختهاند. در این پژوهش سعی بر این است که با بررسی خردمایه سه گروه نقشآفرین در این نظام شامل حاکمیت، بانک و مشتری بهتحلیل جامعی از شرایط موجود پرداخته شود. این پژوهش با توصیف روابط میان بازیگران این زمینبازی با روش تحلیل چندلایهای، سعی در به تصویر کشیدن نقاطکور نظام بانکی در کشور داشته است. بدینمنظور 25 مصاحبه باز با خبرگان گروههای مختلف اثرگذار در این نظام صورت پذیرفته که پس از دستهبندی و تحلیل سه لایهای آنها، فضای حاکم برتعاملات نظام بانکی و مشکلات مرکب و پیچیده موجود تشریح شده است. در پایان، حوزههای سیاستگذاری برای بهبود وضعیت موجود، مشخصشدهاند. اعتباربخشی به نتایج از طریق گروه کانونی انجامشده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Rationale behind Policies and Actions of Iranian Banking System Actors
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Student of Systems Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
2 Professor at Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
3 Associate Professor at Malek Ashtar University of Technology, Iran, Tehran
چکیده [English]
Numerous studies have been conducted about Iranian banking system and various dimensions of this phenomenon have been investigated; yet these studies have not concentrated on the rationale behind the policies and actions of those involved in the Iranian banking system. This study describes the rationale behind three major actors of Iranian banking system, namely the government, banks (private and public) and customers (retail and corporate). Using a multi-layer analysis, it has been tried to portray the blind spots in the country's banking system. In order to explore the relationships, 25 open interviews have been conducted with experts from different influential groups involved in the system. After a three-layered classification and analysis of these, the dominant atmosphere of the banking interactions and the existing complex problems have been explained. At the end, the areas of policy-making for improving the current situation have been determined. Validation of the results has been done through the focal group.
کلیدواژهها [English]