طراحی مدل کسب‌وکار بانک قرض‌الحسنه دیجیتال

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)

نویسندگان

1 نویسنده مسئول. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

2 دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

3 استادیار دانشگاه حضرت معصومه(س)

10.30497/ifr.2024.245479.1864

چکیده

تلاطمات محیطی گسترده، موجب بروز تحولاتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده است خود و پیشران تغییرات گسترده در نیازها، سلایق و ترجیحات مشتریان کسب‌وکارهای گوناگون شده است. بانکداری قرض‌الحسنه نیز به عنوان گونه‌ای فعال از بانکداری اسلامی در کشور ایران، مسائل و چالش‌های متعددی ورای خود می‌بیند که بقا و رقابت‌پذیری او را تحت‌الشعاع قرار داده است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، پاسخگویی به نیاز بانکداری قرض‌الحسنه و بطور خاص قلمرو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مواجهه با متغیرهای دیجیتال، در قالب مدل کسب‌وکار است. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی- استقرایی به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و پاسخ به پرسش‌های پژوهش استفاده شده است. مدل ریتر (2014) چارچوب مبنا در «طراحی مدل کسب‌وکار بانک قرض‌الحسنه دیجیتال» قرار گرفته‌اند. در تجزیه و تحلیل داده‌ها که با استفاده از نرم‌افزار Maxqda2020 صورت گرفت، مجموعا 255 مضمون پایه و 29 مقوله فرعی استخراج و ذیل ابعاد ارزش پیشنهادی، مشتریان، ارائه ارزش و قابلیت‌ها جایابی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the business model of Qarz-Al-Hasna Digital Bank

نویسندگان [English]

  • Sajad Golchin 1
  • asadollah ganjali 2
  • Sayyed Saeed Shamsinajad 3

1 Sajad Golchin - Master Master's student in Business management, Imam Sadegh University (AS), Tehran, Iran

2 Associate Professor of Imam Sadiq University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor of Hazrat Masoumeh University

چکیده [English]

Extensive environmental turbulence has caused various changes in economic, social and cultural fields, and has become the driver of many changes in the context of needs and preferences of customers. As an active form of Islamic banking in Iran, Qarz-Al-Hasna Banking has faced many issues and challenges that have overshadowed its survival and competitiveness. Therefore, the aim of this research is to answer the banking needs of Qarz-Al-Hasna Bank and specifically the territory of Qarz-Al-Hasna Mehr Bank of Iran in the face of digital variables, in the form of a business model. In this regard, the method of qualitative content analysis with analogical-inductive approach has been used to analyze the data and answer the research questions. Ritter's model (2014) is the basic framework in "Designing the Business Model of Qarz-Al-Hasna Digital Bank". In the data analysis that was done using Maxqda2020 software, a total of 255 basic themes and 29 subcategories were extracted and placed under the dimensions of value proposition, customers, value demonstration and capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • business model
  • digital banking
  • Islamic banking
  • Qarz-Al-Hasna
  • digitalization

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار برخط از تاریخ 27 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1403