طراحی مدل کسب‌وکار بانک قرض‌الحسنه دیجیتال

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام، تهران، ایران

2 عضو هیأت علمی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، تهران، ایران

3 عضو هیأت علمی، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران

10.30497/ifr.2024.245479.1864

چکیده

تلاطمات محیطی گسترده، از سویی موجب بروز تحولاتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شده و از سوی دیگر پیشران تغییرات گسترده در نیازها، سلایق و ترجیحات مشتریان کسب‌وکارهای گوناگون شده است. بانکداری قرض‌الحسنه نیز به‌عنوان گونه‌ای فعال از بانکداری اسلامی در کشور جمهوری اسلامی ایران، مسائل و چالش‌های متعددی ورای خود می‌بیند که بقا و رقابت‌پذیری او را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، پاسخ‌گویی به نیاز بانکداری قرض‌الحسنه و به‌طور خاص قلمرو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در مواجهه با متغیرهای دیجیتال، در قالب مدل کسب‌وکار است. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قیاسی- استقرایی به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و پاسخ به پرسش‌های پژوهش استفاده شده است. مدل ریتر چارچوب مبنا در «طراحی مدل کسب‌وکار بانک قرض‌الحسنه دیجیتال» قرارگرفته‌اند. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها که با استفاده از نرم‌افزار Maxqda2020 صورت گرفت، مجموعاً 255 مضمون پایه و 29 مقوله فرعی استخراج و ذیل ابعاد ارزش پیشنهادی، مشتریان، ارائه ارزش و قابلیت‌ها جایابی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the Business Model of Qarz-Al-Hasna Digital Bank

نویسندگان [English]

  • Sajad Golchin 1
  • Asadollah Ganjali 2
  • Sayyed Saeed Shamsinajad 3

1 M.A. Student, Business Management, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

2 Faculty Member, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadeq University, Tehran, Iran

3 Faculty Member, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran

چکیده [English]

Extensive environmental turbulence has caused various changes in economic, social and cultural fields, and has become the driver of many changes in the context of needs and preferences of customers. As an active form of Islamic banking in Iran, Qarz-Al-Hasna Banking has faced many issues and challenges that have overshadowed its survival and competitiveness. Therefore, the aim of this research is to answer the banking needs of Qarz-Al-Hasna Bank and specifically the territory of Qarz-Al-Hasna Mehr Bank of Iran in the face of digital variables, in the form of a business model. In this regard, the method of qualitative content analysis with analogical-inductive approach has been used to analyze the data and answer the research questions. Ritter's model is the basic framework in "Designing the Business Model of Qarz-Al-Hasna Digital Bank". In the data analysis that was done using Maxqda2020 software, a total of 255 basic themes and 29 subcategories were extracted and placed under the dimensions of value proposition, customers, value demonstration and capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Model
  • Banking
  • Digital Banking
  • Islamic Banking
  • Qarz-Al-Hasna
  • Digitalization
  1. احمدی، علی‎محمد؛ و غفاری، حسن‌محمد؛ و وفایی، رضا (1387). بررسی تأثیر قرض‌الحسنه بر توزیع درآمد، همایش اقتصاد اسلامی و توسعه، ایران، مشهد. دسترسی در: https://civilica.com/doc/49948
  2. تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. علوم اجتماعی، 21(64)، 138- 105. DOI: 22054/qjss.2014.344
  3. جوزی‌زاده، منا؛ یزدانی، ناصر؛ و شیخ، محمدجواد (1396). قرض‌الحسنه و بانکداری قرض‌الحسنه در آینه مطالعات (مروری بر مطالعات تخصصی قرض‌الحسنه). اقتصاد و بانکداری اسلامی، 6(19)، 227- 197.
  4. شهیدی‌نسب، مصطفی (1393). آسیب‌شناسی تأمین مالی خرد در بانک‌های ایران: درس‌هایی برای طراحی نظام تأمین مالی خرد اسلامی. جستارهای اقتصادی ایران با رویکرد اقتصاد اسلامی، 11(21)، 97-124.
  5. عرب‌مازار، عباس؛ و کیقبادی، سعید (1385). جایگاه قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران. اقتصاد اسلامی. 2(6)، 46- 13.
  6. قائمی اصل، مهدی؛ و خلجی پیربلوطی، زهرا (1400). طراحی مکانیسمی برای ایجاد اتحادیه قرض‌الحسنه مبتنی‌بر فناوری‌های نوین مالی. اقتصاد اسلامی 21(81)، 31-63.
  7. موسویان، سید عباس؛ و میثمی، حسین (1393). بانکداری اسلامی (مبانی نظری- تجارب عملی). ایران، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران.
  8. نادری‌فر، میهن؛ گلی، حمیده؛ و قلجایی، فرشته (1396). گلوله‌برفی روشی هدفمند در نمونه‌گیری تحقیقات کیفی. گام‌های توسعه در آموزش پزشکی، 14(4)، 121- 101.
  9. هادوی‌نیا، علی اصغر (1380). اوراق قرض‌الحسنه. اقتصاد اسلامی، 1(4)، 104- 83.
  10. یزدانی، مریم (1390). قرض‌الحسنه و نقش آن در رفع نیازهای اجتماعی و اقتصادی. بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی، 1(5 و 6)، 29-40.

Reference

  1. Afuah, A., & Tucci, C. L. (2001). Internet Business Models and Strategies: Text and Cases (pp. 29-35). New York: McGraw-Hill.
  2. Ahmadi, A. Ghafari, H., Vafaee, R. (2008). Investigating the Impact of Qarz-al-Hassaneh on Income Distribution." In Islamic Economics and Development Conference, Mashhad. Available at: https://civilica.com/doc/49948 (In Persian).
  3. Arab Mazar, A., & Keygabadi, S. (2006). The Position of Qard al-Hasanah in the Iranian Banking System. Islamic Economics, 2(6), 13-46. (In Persian).
  4. BarNir, A., Gallaugher, J. M., & Auger, P. (2003). Business Process Digitization, Strategy, and the Impact of firm Age and Size: the Case of the Magazine Publishing Industry. Business Venturing, 18(6), 789-814.
  5. Broby, D. (2021). Financial Technology and the Future of Banking. Financial Innovation, 7(1), 47.
  6. Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. V. (2013). Digital Business Strategy: Toward a next Generation of Insights. MIS Quarterly, 471-482.
  7. Chesbrough, H., & Rosenbloom, R. S. (2002). The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation's Technology spin‐off Companies. Industrial and Corporate Change, 11(3), 529-555.
  8. Dasgupta, M. (2019). Business Model Innovation: Responding to Volatile Business Environment in the Indian Banking Industry. Asia-Pacific Business, 20(4), 260-280.
  9. Dellarocas, C. (2003). The Digitization of Word of Mouth: Promise and Challenges of Online Feedback Mechanisms. Management Science, 49(10), 1407-1424.
  10. Eisenmann, Thomas R., Business Model Analysis for Entrepreneurs (2012). Harvard Business School Entrepreneurial Management Case. 812-096, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2053342
  11. Elo, S., & Kyngäs, H. (2008). The Qualitative Content Analysis Process. Advanced Nursing, 62(1), 107-115.
  12. Eriksson, H. E., & Penker, M. (2000). Business Modeling with UML. New York, 12.
  13. Fang, J., Zhong, C., & Mu, R. (2005). The Study of Deposited Silver Particulate Films by Simple Method for Efficient SERS. Chemical Physics Letters, 401(1-3), 271-275.
  14. Ghaemi asl, M., & Khalaji Pirbalooti, Z. (2021). Designing a Process for Creation of Interest-Free Smart Syndicate Based on Financial Modern Technologies. Islamic Economics, 21(81), 31-63. (In Persian).
  15. Guo, X., Duff, A., & Hair, M. (2008). Service Quality Measurement in the Chinese Corporate Banking Market. Bank Marketing, 5(26), 305-327.
  16. Hidayat, Achmad & Kassim, Salina. (2023). THE DIGITAL BANKING SERVICES: A SELECTION MODEL FROM ISLAMIC BANKS. International Journal of Islamic Business. 8. 41-58. 10.32890/ijib2023.8.1.3.
  17. Jawizadeh ,M., Yazdani, N., & Sheikh Mohammad, J. (2017). Qard al-Hasana and Qard al-Hasana Banking in the Mirror of Studies (A Review of Specialized Studies on Qard al-Hasana). Islamic Economics and Banking. 6 (19), 197-227. (In Persian).
  18. Johnson, M. (2008). Reinventing Your Business Model. Harvard Business Review 86 (12), 50e59.
  19. Johnson, M.W. (2010), The time has come for business model innovation. Leader to Leader, 2010: 6-10. https://doi.org/10.1002/ltl.421.
  20. Kallio, J., Tinnilä, M., & Tseng, A. (2006). An International Comparison of Operator‐Driven Business Models. Business Process Management, 12(3), 281-298.
  21. Kaplan, B., Truex, D. P., Wastell, D., Wood-Harper, A. T., & DeGross, J. (Eds.). (2004). Information Systems Research: Relevant Theory and Informed Practice (Vol. 143). Springer Science & Business Media.
  22. King, B. (2018). Bank 4.0: Banking Everywhere, Never at a Bank. John Wiley & Sons.
  23. Lee, Z. W., Chan, T. K., Chong, A. Y. L., & Thadani, D. R. (2019). Customer Engagement Through Omnichannel Retailing: The Effects of Channel Integration Quality. Industrial Marketing Management, 77, 90-101.
  24. Marous, J. 2022. Maximizing Digital Banking Engagement. Digitalbankingreport. 293. https://www.digitalbankingreport.com/wp content/uploads/2022/08/DBR293Abstract.pdf
  25. Massa, Lorenzo & Tucci, Christopher & Afuah, Allan. (2017). A Critical Assessment of Business Model Research. Academy of Management Annals. 11. 73-104. 10.5465/annals.2014.0072.
  26. Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital Transformation Strategies. Business & Information Systems Engineering, 57, 339-343. DOI: 1007/ s12599- 015- 0401-5.
  27. Mirjalili, H. Ban, H. Soroush, A. Batshken, H. (2020). Islamic Social Banking Platform (Case Study of Qarz-ol-Hasanah Resalat Bank). Journal of Money & Economy. 15 (1): 35-54.
  28. Mitchell, D. and Coles, C. (2003), "The ultimate competitive advantage of continuing business model innovation", Journal of Business Strategy, 24(5), 15-21.
  29. Moussavian, S, A; & Meysami, H., (2014). Islamic Banking (Theoretical Foundations - Practical Experiences). Iran, Tehran: Monetary and Banking Research Institute of the Islamic Republic of Iran. (In Persian).
  30. Naderifar, M., Goli., H., & Qoljaei, F .(2017). Snowball Sampling: a Purposive Sampling Method in Qualitative Research. Development Steps in Medical Education, 14(4), 101-121. (In Persian).
  31. OECD (2020). Digital Disruption in Banking and its Impact on Competition http://www.oecd.org/daf/competition/digital-disruption-in-financial-markets.htm

https://www.pressebox.com/pressrelease/gartner-uk-ltd/Gartner-Says-Worldwide-EnterpriseIT-Spending-is-Forecast-to-Grow-2-5-Per-Cent-in-2013/boxid/555441

  1. Osterwalder, A., Pigneur, Y., & Tucci, C. L. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems, 16(1), 1.
  2. Rasmussen, B. (2007) Business Models and the Theory of the Firm. Pharmaceutical Industry Project Working Paper, 32, 1-11.
  3. Ritter, T., & Lettl, C. (2001). "Technology-based Business Models: The Role of the Business Model in the Success of Tech-based Startups." International Journal of Technology Management, 26(1-2), 113-124.
  4. Ritter, T. (2014). Alignment² [Alignment Squared]: Driving Competitiveness and Growth through Business Model Excellence. The CBS Competitiveness Platform.
  5. Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization Capability and the Digitalization of Business Models in Business-to-Business firms: Past, Present, and Future. Industrial Marketing Management, 86, 180-190.
  6. Shahidi Nasab, M. (2014). Pathology of Micro-finance in the Banks of Iran: Lessons for Designing Islamic Micro-financing System in Iran. Economic Essays; an Islamic Approach, 11(21), 97-124. (In Persian).
  7. Tabrizi, M. (2014). Qualitative Content Analysis from the Perspective of Deductive and Inductive Approaches. Social Sciences, 21(64), 105-138. DOI: 22054/qjss.2014.344 (In Persian).
  8. Teresiene, D., Pu, R., Pieczulis, I., Kong, J. & Yue X. (2021). The Interaction between Banking Sector and Financial Technology Companies: Qualitative Assessment—A Case of Lithuania. MDPI: Risks,9(10), 21.
  9. Timo, C. (2014). A Literature Review on Digital Transformation in the Financial Service Industry. Bled EConference, 18.
  10. Voigt, K. I., Buliga, O., & Michl, K. (2017). Business Model Pioneers. Management for Professionals. AG Switzerland: Springer International Publishing.
  11. Weill, Peter & Woerner, Stephanie. (2013). Optimizing Your Digital Business Model. MIT Sloan Management Review. 54. 71-78. 10.1109/EMR.2015.7059380.
  12. Wilkinson, C. P., Ferris III, F. L., Klein, R. E., Lee, P. P., Agardh, C. D., Davis, M., ... & Global Diabetic Retinopathy Project Group. (2003). Proposed International Clinical Diabetic Retinopathy and Diabetic Macular Edema Disease Severity Scales. Ophthalmology, 110(9), 1677-1682.
  13. Wirtz, B. W. (2001). Electronic business. Springer-Verlag.‏
  14. Yip, A. W., & Bocken, N. M. (2018). Sustainable Business Model Archetypes for the Banking Industry. Cleaner Production, 174, 150-169.
  15. Yoo, Y., Henfridsson, O., & Lyytinen, K. (2010). Research Commentary-The New Organizing Logic of Digital Innovation: an Agenda for Information Systems Research. Information Systems Research, 21(4), 724-735.
  16. Arsanjani, A., Gholipour Soleimani, A., Delafrooz, N., & Taleghani, M. (2019). Challenges of the Iranian E-Banking Business Model in Digital Transformation. Journal of Money and Economy, 14(3), 389-419.
  17. Gartner (2015). “Top 10 Technology Trends for 2016”, Gartner.
  18. Yazdani, M. (2011). Qard al-Hasana and its Role in Meeting Social and Economic Needs. Islamic Economic, 1(4), 29-40. (In Persian).
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 20 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 30 خرداد 1403