تأثیر اصول شریعت در بانکداری بر رضایت مشتریان (مورد مطالعه: بانک سپه شیراز)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه یزد

2 دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبایی

10.30497/ifr.2024.245438.1863

چکیده

عملکرد مالی در بانکداری متکی بر حفظ ارتباط بلند‌مدت با مشتریان است و علت آن ماهیت محصولات و خدماتی است که ارائه می‌دهد. با توجه به این که بانکداری اسلامی به عنوان یکی از صنایع خدماتی در حال رشد در کشورهای اسلامی است، بررسی تأثیر رعایت اصول شریعت بر رضایت مشتریان بانک در فرآیند مالی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر رعایت شریعت اسلامی بر رضایت مشتری در فرآیند مالی بانک سپه شهر شیراز است. در این پژوهش با استفاده از ادبیات نظری موجود، و با توجه به هدف مدنظر محقق، از 5 متغیر رعایت شریعت در سپرده، رعایت شریعت در سرمایه‌گذاری، رعایت شریعت در حسابرسی، رعایت شریعت در محصولات و خدمات، و همچنین آگاهی مشتریان از مبانی شرعی فرآیندهای مالی استفاده گردید. سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری معادلات ساختاری 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، مدل تحقیق، و آزمون فرضیه‌های مطرح شده از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که بکارگیری شریعت به طورکلی تاثیر معنی‌داری بر رضایت مشتریان بانک دارد. در بررسی فرضیه‌های تحقیق در خصوص تاثیر هرکدام متغیرهای موردنظر، نتایج حاکی از آن است که در بین این 5 متغیر، رعایت شریعت در حسابرسی با ضریب مسیر بتای (315/0) تاثیرگذاری بیشتری بر رضایت مشتریان دارد. این حاکی از اهمیت کمیته‌های نظارت بر حسابرسی شرعی در سطح بانک‌ها می‌باشد. بعد از آن، رعایت شریعت در سپرده با ضریب مسیر بتای (299/0)، بر رضایت مشتریان تاثیرگذار می‌باشد و از این نظر در درجه دوم اهمیت است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The effect of Sharia principles in banking on customer satisfaction (Study case: Shiraz Sepeh Bank)Abstract

نویسندگان [English]

  • Fereshte Nafar 1
  • poya abolhasani 2
  • Amirhossein khataei Dayeni 3

1 Master's student, Economic Sciences, Yazd University

2 Doctoral student of economic sciences, Allameh Tabatabai University

3 Master's student, Economic Sciences, Allameh Tabatabai University

چکیده [English]

Financial performance in banking relies on maintaining long-term relationships with customers and the reason for that is the nature of the products and services it offers. Considering that Islamic banking is one of the growing service industries in Islamic countries, it is very important to investigate the effect of compliance with the principles of Sharia on the satisfaction of bank customers in the financial process. The main purpose of this research is to investigate the effect of Islamic Sharia compliance on customer satisfaction in the financial process of Sepeh Shahr Bank, Shiraz. In this research, using the existing theoretical literature, and according to the goal of the researcher, out of 5 variables Sharia compliance in deposit, Sharia compliance in investment, Sharia compliance in auditing, Sharia compliance in products and services, and also customers' awareness of Islamic principles of financial processes were used. Then, 110 people were selected as a sample using the structural equation sampling method. Structural Equation Modeling (SEM) based on Partial Least Squares (PLS) was used to analyze the data, research model, and test the proposed hypotheses. The results of the test of research hypotheses showed that the application of Sharia in general has a significant effect on the satisfaction of bank customers. In examining the research hypotheses regarding the impact of each of the variables in question, the results indicate that among these 5 variables, Sharia compliance in auditing with a beta path coefficient (0.315) has a greater impact on customer satisfaction. This indicates the importance of Shari'a auditing committees at the level of banks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Sharia
  • Sepah Bank
  • customer satisfaction
  • financial process
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 اردیبهشت 1403