نوع مقاله : علمی - پژوهشی (حسابداری مالی اسلامی)
نویسندگان
1 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران، ایران
2 عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران
چکیده
حسابداری اسلامی، یک سیستم اطلاعاتی است که به گزارش بُعد ارزشی رویدادهای مالی و غیرمالی رخداده در واحد اقتصادی با محوریت موازین اسلامی میپردازد. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی و ادراک حسابداران از حسابداری اسلامی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم است. مطالعه پیشرو از نوع پژوهشهای کمی است و دادههای لازم جهت آزمون الگو از طریق جمعآوری پرسشنامه و نمونهگیری تصادفی ساده از 114 نفر از فعالان دانشگاهی و حرفهای صورت گرفت و از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم توسط نرمافزار Lisrel استفاده شد. یافتهها نشان داد که کلیه عوامل الگو شامل ارزش ادراکشده، نگرش، هنجارهای ذهنی و تمایل، دارای وضعیت مناسب بوده و به ترتیب ارزش ادراکشده، هنجارهای ذهنی، نگرش و تمایل دارای بیشترین میزان برازش هستند. همچنین مقایسه بار عاملی کلیه عوامل موردبررسی نشان داد که مؤلفه «تحقق نیازهای مالی مسلمانان» از متغیّر «ارزش ادراکشده» دارای بیشترین بار عاملی است. در نتیجه میتوان دریافت که برای گسترش حسابداری اسلامی ضمن توجه به همه عوامل ذکر شده، مدیران و برنامهریزان باید اولین اولویت خود را تحقق نیازهای مالی مسلمانان قرار دهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining the accountants' knowledge and understanding of Islamic Accounting using second-order confirmatory factor analysis technique
نویسندگان [English]
1 Associate Professor, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, East Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Member of Young Researchers and Elite Club, and Ph.D Student of Accounting and Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]
Islamic accounting is an information system that deals with reporting the value aspect of financial and non-financial events occurring in the economic unit with a focus on Islamic criteria. The aim of this study is to evaluate the knowledge and understanding of accountants of the Islamic accounting using second-order confirmatory factor analysis technique (SOCFA). The study ahead is a quantitative one, and the required data was collected through collecting questionnaires and simple random sampling of 114 academic and professional activists to test the model, and SOCFA was used with Lisrel software. The results showed that all of the factors o the model including perceived value, attitude, attitude, subjective norms, and willingness have a good fit and perceived value, subjective norms, attitude, and willingness have the highest fitness respectively. Moreover, the comparison of factor loadings of all factors showed that "fulfilling the financial needs of Muslims" of "perceived value" variable has the highest factor loadings. As a result, it can be understood that to spread of Islamic accounting, while considering all the factors mentioned above, managers and planners should set fulfilling the financial needs of Muslims as their first priority.
کلیدواژهها [English]