راهکارهای اصلاح نظام مالکیت در ایران (با رویکرد اسلامی)

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (مالی عمومی اسلامی)

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، قم، ایران

2 عضو هیأت علمی، دانشکده علوم و تحقیقات اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

چکیده

مقدمه و هدف: نظام مالکیت به‌عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد، نقش مهمی در بهبود بهره‌وری، توزیع عادلانه منابع و رشد اقتصادی ایفا می‌کند. در ایران، ساختار کنونی مالکیت با تمرکز بر فعالیت‌های غیرمولد، تجمع ثروت در بخش‌های ناکارآمد، و رواج سفته‌بازی در دارایی‌هایی نظیر مسکن، زمین، ارز و طلا، منجر به رکود اقتصادی، کاهش بهره‌وری و افزایش نابرابری شده است. هدف این مقاله، بررسی ضرورت اصلاح نظام مالکیت با تکیه بر اصول نظام اقتصادی اسلامی است.
روش‌ها و مواد: این پژوهش با رویکرد توصیفی–تحلیلی انجام شده و بر مبنای اصول فقهی و مبانی نظام مالکیت در اقتصاد اسلامی طراحی گردیده است. به منظور تحلیل کارایی ابزارهای اصلاحی، از مطالعات تطبیقی در کشورهای موفق بهره گرفته شده است. دو ابزار مالیاتی اصلی مورد پیشنهاد عبارتند از: مالیات بر سرمایه‌های راکد و مالیات بر عایدی سرمایه. همچنین اصول فقهی نظیر «قاعده لاضرر» و «قاعده احیاء موات» برای بررسی مشروعیت دینی این راهکارها مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.
یافته‌های تحقیق: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که اعمال مالیات بر دارایی‌های راکد از جمله زمین‌های بایر، املاک خالی و معادن رهاشده، موجب افزایش تحرک اقتصادی، کاهش فعالیت‌های سوداگرانه، و کاهش شکاف طبقاتی می‌شود. این ابزارها می‌توانند با هدایت سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های مولد، بهره‌وری ملی را افزایش دهند و زمینه‌ساز تحقق عدالت اجتماعی شوند. همچنین از منظر فقهی، استفاده از این ابزارها با اصول اسلامی سازگار بوده و مشروعیت آن‌ها قابل دفاع است.
بحث و نتیجه‌گیری: اصلاح نظام مالکیت در چارچوب اصول اسلامی مستلزم فراهم‌سازی بسترهای شفافیت اطلاعاتی، تقویت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مانند سامانه کاداستر، و طراحی قوانین مؤثر برای مقابله با فرار مالیاتی و معاملات صوری است. در نهایت، اجرای این اصلاحات می‌تواند با حذف فعالیت‌های غیرمولد، ارتقای زیرساخت‌های اطلاعاتی و مالیاتی، به تحقق عدالت اقتصادی، کاهش فساد، افزایش بهره‌وری و رشد پایدار اقتصادی کشور کمک شایانی نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the Solutions for Reforming the Ownership System in Iran (with an Islamic Approach)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Zaman Rostami 1
  • Mohammad Hadi Rostami 2

1 Faculty Member, Faculty of Economics and Management, Qom University, Qom, Iran

2 Faculty Member, Faculty of Islamic Sciences and Research, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

1. Introduction and Objective
The ownership system serves as a foundational pillar in the economic architecture of nations, influencing patterns of resource allocation, investment behavior, and wealth distribution. Historically, the evolution of economic systems has been closely intertwined with the transformation of ownership structures—from feudalism and aristocratic landholding to entrepreneurial capitalism and institutional land use. In this trajectory, productive ownership—characterized by efficient use of assets and value generation—has emerged as a key determinant of sustainable economic growth, technological innovation, and social progress. In contrast, non-productive ownership—where wealth is tied up in idle or speculative assets—tends to undermine productivity, fuel inequality, and distort market signals. In the context of Iran, the current ownership system is plagued by a disproportionate concentration of wealth in non-productive sectors, such as speculative holdings in real estate, land, gold, and foreign currency. This has resulted in the emergence of rentier elites who extract economic benefit without contributing to actual production or innovation. The dominance of these speculative behaviors—fueled by structural inefficiencies, weak enforcement of legal norms, and an underdeveloped taxation system—has caused significant macroeconomic imbalances. Key symptoms include housing shortages despite a large stock of vacant units, capital flight, misallocation of credit, and increasing disparity between productive and unproductive economic actors. These developments are not merely economic anomalies; they represent a deep misalignment between prevailing property practices and the ethical, legal, and social ideals embedded in Islamic economic thought. In Islam, ownership is not an absolute right but a conditional trust (amanah) from God, contingent upon the principles of public welfare (maslahah), social justice (‘adl), and productive use (iḥyā’). Ownership without utility—such as hoarding land, capital, or housing—is not only discouraged but in certain cases invalidated under Islamic jurisprudence. Concepts such as Qa’idat La Darar (the no-harm rule) and Iḥyā’ al-Mawāt (revival of dead land) form the normative backbone of an Islamic approach to property rights, where legitimacy is inseparable from utility and public benefit. The objective of this research is to critically evaluate the current state of ownership in Iran and to propose viable pathways for reform grounded in both Islamic jurisprudence and international best practices. It seeks to integrate normative Islamic principles with empirically tested policy instruments—especially fiscal tools like Capital Gains Tax (CGT) and Tax on Idle Capital—to create a dynamic and accountable ownership regime. Drawing from successful experiences in countries such as the United States, United Kingdom, and Turkey, the study underscores the effectiveness of taxation in curbing speculative activities, incentivizing productive investments, and enhancing economic inclusiveness. Furthermore, the research examines the philosophical underpinnings of ownership from both Western and Islamic perspectives. It draws on the works of classical economists like Adam Smith and David Ricardo, who emphasized the centrality of productive labor and efficient capital use, as well as contemporary Islamic scholars like Shahid Sadr and Morteza Motahhari, who framed ownership within a spiritual and social contract. By situating ownership within these dual epistemologies, the study aims to articulate a coherent framework that bridges economic rationality and moral obligation. In doing so, this study also highlights the structural reforms required to operationalize this new ownership paradigm. These include the establishment of a transparent cadastral system, legal reforms to restrict speculative ownership practices, and the use of technology-driven platforms to monitor asset use and facilitate tax compliance. Ultimately, the goal is to create an economic system that channels national wealth into socially beneficial and economically productive endeavors, thereby advancing the goals of distributive justice, macroeconomic stability, and sustainable development in accordance with Islamic values and contemporary policy needs.
2. Methods and Materials
The study adopts a descriptive-analytical methodology grounded in Islamic jurisprudential and economic principles. It incorporates theoretical analysis alongside comparative case studies from successful economies that have implemented asset-based taxation to encourage productive investment.
Key Islamic legal concepts such as the no-harm rule (La Darar) and revival of dead land (Ihya al-Mawat) are explored to support the religious and ethical legitimacy of reform measures. The proposed tools include a tax on idle assets and a capital gains tax, which are assessed in terms of their alignment with Islamic values and their capacity to shift capital flows toward productive sectors.
3. Research Findings
The study finds that the inefficiency of Iran’s ownership system is primarily driven by the prevalence of non-productive wealth accumulation and insufficient legal frameworks for managing ownership rights. The concentration of assets—particularly in the form of vacant houses, abandoned lands, and hoarded gold and currency—has led to distorted capital allocation, housing shortages, and reduced economic mobility. Comparative evidence from developed countries shows that taxation policies such as Capital Gains Tax and Tax on Idle Capital significantly curb speculative activity and redirect investments into productive sectors. From an Islamic perspective, property rights are conditional upon productive utilization and social responsibility. Ownership of unutilized land or capital that fails to contribute to collective welfare may be revoked under Islamic law. The study identifies the need for transparent data systems (e.g., national cadastre and digital transaction tracking) and enhanced tax regulation to address the loopholes in informal transactions and fictitious ownership transfers.
4. Discussion and Conclusion
Reforming the Iranian ownership structure requires a dual approach that combines fiscal policy and religious legitimacy. Taxation on idle capital and speculative profits aligns with both economic rationality and Islamic principles. Such measures would not only increase public revenue and reduce market distortions but also enhance justice and reduce the social harm caused by wealth concentration. The Islamic model advocates for a dynamic concept of ownership—one that privileges utility, prevents monopoly, and conditions possession on the creation of value. The implementation of policies based on these principles, including the taxation of non-productive wealth and the legal enforcement of land use, would stimulate productive investment and foster economic stability. However, for these reforms to be effective, comprehensive legal amendments, cross-agency coordination, and robust IT infrastructure must be established. Ultimately, the proposed reforms aim to diminish systemic corruption, reduce speculative behavior, and improve the equitable distribution of national wealth.
5. Acknowledgments
The authors would like to express their sincere gratitude to the Journal of Islamic Finance Researches and its editorial board for supporting the publication of this study. Special thanks are also extended to the numerous scholars and policymakers whose works provided valuable insights throughout this research. The intellectual contributions of both classical and contemporary thinkers in economics and Islamic jurisprudence were instrumental in shaping the conceptual framework of this paper. Additionally, the authors appreciate the assistance of academic reviewers and legal experts who provided feedback on earlier drafts of the manuscript. Their suggestions helped refine the arguments and clarify the intersections between religious doctrine and economic policy.
JEL Classification: H24, H71, D84, R38 K11, N45, P48.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ownership System
  • Productive Activities
  • Non-productive Activities
  • Capital Gains Tax
  • Tax on Idle Capital
  • Economic Justice
  • Productivity
  • Islamic Jurisprudential Principles
  1. ابراهیمی، محسن (1387). اقتصاد منابع طبیعی و محیط‌زیست. ایران، تهران: نورعلم.
  2. اژه‌ای، غلامحسین (1397). هویت و جزئیات فعالیت سلطان سکه. ایران، تهران: خبرگزاری تابناک. ir/003QSL
  3. اسمیت، آدام (1375). ثروت ملل (سیروس ابراهیم‌زاده، مترجم). ایران، تهران: پیام.
  4. رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا (1373). بررسی دیدگاه‌‌های مختلف درباره یکپارچه‌سازی اراضی زراعی. تحقیقات جغرافیایی، 9(36)، 25-42.
  5. خبرگزاری تسنیم (1399). کشف ۲۵ هزار سکه و ۱۰۰ کیلو طلا از خانه متهم پرونده فساد. ایران، تهران: خبرگزاری تسنیم. ai/2279040
  6. جاویدی، مجتبی (1399). نگاهی روش‌شناسانه به نظریه قرارداد اجتماعی جان لاک. اندیشه دینی، 20(75)، 21-44.
  7. جرمی، بنتام (1402). مقدمه‌ای بر اصول اخلاق و قانون‌گذاری (علی قنبریان، مترجم). ایران، قم: میراث فرهنگیان.
  8. جلال، محمد (1389). بررسی مشکلات اقتصادی نظام توزیع کالا در ایران و راه‌حل‌های آن با استفاده از نظریه بازی‌ها (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه تهران، تهران، ایران.
  9. حرعاملى، محمد بن حسن (1409ق). وسائل‌الشیعه. ایران، قم: مؤسسه آل‎البیت.
  10. حسن‌زاده، علی؛ و پرنیان، احسان (1398). الگوی راهبردی حمایت از تولید 15: فعالیتهای نامولد رقیب تولید، برخی تجربه‌های جهانی و راهکارهای مقابله با آن در ایران. ایران، تهران: مرکز پژوهش‎‌های مجلس شورای اسلامی.
  11. حسینی، سیدرضا (1389). تحلیل کنز از دیدگاه فقه و اقتصاد. معرفت اقتصادی، 1(1)، 83-111.
  12. حکمت‌نیا، محمود (1386). مبانی مالکیت فکری. ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  13. حکمت‌نیا، محمود؛ و موحدی، محمد (1385). جایگاه مبانی نظری در فهم و ترسیم نظام مالکیت فکری. حقوق فکری، 2(8)، 89-104.
  14. حلی، حسن بن یوسف (1388). تذکره ‌الفقها (جلد 2). ایران، تهران: مکتبه المرتضویه.
  15. خداداد کاشی، فرهاد؛ و رزبان، نرگس (1393). نقش سفته‌بازی بر تغییرات قیمت مسکن در ایران (1387-1370). پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 18(71)، 5-28.
  16. خوشبخت، سیدهادی (1400). مافیای طلا در ایران چه می‌کند؟ ایران، تهران: خبرگزاری رادار اقتصاد.
  17. خبرگزاری دنیای ‌اقتصاد (1399)، معافیت مالیاتی ملّاکی چگونه باعث انجماد منابع در فعالیت‌های غیرمولد شده است؟ ایران، تهران: خبرگزاری دنیای اقتصاد. donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3737349
  18. رحمانی، تیمور؛ و فلاحی، سامان (1395). تحلیلی بین کشوری از تأثیرگذاری مالیات‌ها بر بخش مسکن. اقتصاد مسکن، 13(51)، 11-34.
  19. رستمی، محمدزمان (1395). آشنایی با علم اقتصاد. ایران، قم: آیین احمد.
  20. رضایی، محسن (1397). ارزیابی، علل و پیامدهای عمده بحران اقتصادی در ایران، اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 12(42)، 201-226.
  21. سیدنورانی، سیدمحمدرضا (1393). بررسی سفته‌بازی و حباب قیمت مسکن در مناطق شهری ایران، پژوهش‌نامه اقتصادی، 14(52)، 68-49.
  22. شاقول، یوسف (1390). جایگاه مالکیت در فلسفه سیاسی لاک و کانت (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
  23. شجیعی، مجید (1388). مبارزه باجرایم اقتصادی. ایران، تهران: معاونت آموزش ناجا.
  24. شیخی، سعید؛ و فرخی، رضا (1391). بررسی نقش هدفمندسازی یارانه‌ها در اقتصاد ایران. همایش منطقه‌ای تولید ملی، حمایت از کار، سرمایه ایرانی.
  25. صدر، سیدمحمدباقر (1408ق). اقتصادنا (جلد 2). لبنان، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات.
  26. عباس‌زادگان، سیدمحمد (1383). فساد اداری. ایران، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  27. عبدی، محمدرضا؛ و عسکری آزاد، حمید (1387). کاربرد مالیات بر عایدات سرمایه در اصلاح ساختار تقاضا و تعدیل نوسان‌های قیمتی. بررسی مسائل و سیاست‌های اقتصادی، 21(81 و 82)، 41-67.
  28. عشماوی، سعدالدین محمد (1386). مروری بر جرائم اقتصادی کشورهای عربی (محمدرضا نصرالهی و سیدعیسی حسینی: مترجمان). ایران، تهران: کارآگاه.
  29. خبرگزاری عصر ایران (1398). درخواست ابرثروتمندان آمریکا: از ثروت ما مالیات بگیرید. ایران، تهران: خبرگزاری عصر ایران com/002pef
  30. غلامی، الهام (1391). مالیات توبین و مسائل مربوط به آن، قسمت اول: مالیات بر معاملات مالی و تجربه آن در جهان. اقتصادی، 1(4 و 5) 93-102.
  31. فراهانی‎فرد، سعید (1383). اندیشه اقتصادی شهید مطهری. قبسات، 8(30 و 31)، 223-252.
  32. فطرس، محمدحسن؛ و دلایی میلان، علی (1395). اثر تکانه‌های مالیاتی بر اقتصاد زیرزمینی و رسمی ایران در چارچوب الگوهای تعادل عمومی پویای تصادفی، اقتصاد پولی مالی (دانش و توسعه). 23(12)، 111-134.
  33. قلی‌زاده، علی‌اکبر؛ و امیری، نعمت‌الله (1397). نگاهی به نظام مالیاتی بخش مسکن در جهان و چاره‌جوبی برای اصلاح ساختار مالیات‌ها در بخش مسکن ایران. ایران، تهران: وزارت امور اقتصادی و دارایی.
  34. قنبری، مجید (١٣٨٨). تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی و عمومی. ایران، تهران: نوآور.
  35. قهرمانی، رسول (1399). مفاسد بانکی. وبینار انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم.
  36. لعلی سرابی، امیر؛ و مصباحی‌مقدم، غلام‌رضا (1390). معاملات سفته‌بازی در بازارآتی و انطباق آن با موازین اسلامی. چشم‌‌انداز مدیریت مالی، 1(4)، 115-128.
  37. مرادی، مرتضی (1398). بر سر دوراهی، نتیجه دعوای مخالفان و موافقان مالیات‌ستانی از ثروت. ایران، تهران: تجارت فردا. com/fa/tiny/news-32602
  38. مصباحی‌مقدم، غلام‌رضا (1387). نگاهی نو به مسئله احیای زمین‌‌های موات. اقتصاد اسلامی، 8(30)، 5-38.
  39. معرفت، محمدهادی (1375). مالکیت زمین در منابع اسلامی. پژوهش‌‌های اجتماعی اسلامی، 1(4)، 169-188.
  40. مقیمی، سعید (1393). نظام اندیشه‌های جان رالز: سرچشمه‌ها و یافته‌ها. علوم سیاسی، 8(29)، 55-74.
  41. مقیمی، محمدرضا؛ و بایاری، عبدالرضا (1389). بسترهای زمین‌خواری و روش‌های مقابله با آن، کارآگاه، 3(11)، 109-128.
  42. مکارم شیرازى، ناصر (1374). تفسیر نمونه. ایران، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
  43. مکارم شیرازی، ناصر (1361). درس‌هایی از مکتب اسلام، 22(6)، 12-15.
  44. ملک‌زاده، علی؛ و عبداللهی، حسین (۱۳۹۹). مالیات بر عایدی املاک راهکار حذف سوداگری از بازار مسکن. ایران، تهران: اندیشکده اقتصاد مقاومتی.
  45. خبرگزاری مهر (1397)، رد پای برخی از مدیران بانکی در شبکه فساد سکه و طلا. ایران، تهران: خبرگزاری مهر. com/news/4396939
  46. مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی (1395). گزارش طرح مطالعاتی بخش‌های اقتصادی (جلد 3: مسکن و مستغلات). ایران، تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
  47. میرمعزی، سیدحسین (1382). بورس‌بازی از نگاه فقه، اقتصاد اسلامی، 3(9)، 51-64.
  48. نجفی، محمدحسن (1368). جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام. ایران، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  49. نعمتی، مصطفی (1397). مخمصه بانکی. ایران، تهران: تجارت فردا. com/fa/tiny/news-28737
  50. نوری‌زاده، اکرم؛ و شاقول، یوسف (1394). بررسی نقدهای مایکل ساندل و رابرت نوزیک بر ناسازگاری اصل تفاوت و فردگرایی در نظر جان راولز. غرب‌شناسی بنیادی، 6(1)، 121-139.
  51. واعظ، محمد؛ و معینی، شهرام (1392). سفته‌بازی کوتاه‌مدت در بازارهای اقتصادی و مالی، جستارهای اقتصادی، 10(20)، 29-56.
  52. ویژه، محمدرضا (1388). نگرشی تطبیقی بر مالکیت در فقه اسلامی و حقوق غرب. پژوهش‌های حقوقی، 4(15)، 205-227.
  53. Abbās-zādegān, Seyyed Moḥammad (1383 SH/2004). Fasād-e Edārī [Administrative Corruption]. Tehran, Iran: Daftar-e Pazhūheshhā-ye Farhangī [in Persian].
  54. Abdī, Moḥammad-Reżā; & Askarī Āzād, Ḥamīd (1387 SH/2008). Kārbord-e Mālīāt bar ʿĀyedāt-e Sarmāyeh dar Eṣlāḥ-e Sākhtār-e Taqāzā va Taʿdīl-e Nowsān-hā-ye Qeymatī [Application of Capital Gains Tax in Demand Restructuring and Price Volatility Adjustment]. Barrasī-ye Masāʾel va Sīāsat-hā-ye Eqteṣādī [Economic Issues and Policies Review], 21(81–82), pp. 41–67 [in Persian].
  55. Bentham, Jeremy (1402 SH/2023). Moqaddameʾī bar Oṣūl-e Akhlāq va Qānūn-gozārī [Introduction to the Principles of Morals and Legislation] (trans. ʿAlī Qanbarīān). Qom, Iran: Mīrās̱-e Farhangīyān [in Persian].
  56. com/news/articles/2019-02-17/gates-says-capital-gain-taxes-bestway- to-tap-big-fortunes
  57. Chambers, R. (2014). Rural Development: Putting the Last First. Routledge.
  58. Economic Policy Research Institute (2000), An Economic Appraisal of Arguments for and Against South Africa’s Proposed Capital Gains Tax Legislation
  59. Ebrāhīmī, Moḥsen (1387 SH/2008). Eqteṣād-e Manābeʿ-e Ṭabīʿī va Moḥīṭ-e Zīst [Economics of Natural Resources and Environment]. Tehran, Iran: Nūr-e ʿElm [in Persian].
  60. Ejjeʾī, Ḡolāmḥoseyn (1397 SH/2018). Hovīyat va Jozʾīyāt-e Faʿāliyat-e Solṭān-e Sekkeh [Identity and Details of the Coin King’s Activities]. Tehran, Iran: Khabargozarī-ye Tabnāk. https://tabnak.ir/003QSL [in Persian].
  61. Eshmāwī, Saʿd al-Dīn Moḥammad (1386 SH/2007). Morūrī bar Jarāyem-e Eqteṣādī-ye Keshvarhā-ye ʿArabī [Overview of Economic Crimes in Arab Countries] (trans. Moḥammad-Reżā Naṣrallāhī & Seyyed ʿĪsā Ḥoseynī). Tehran, Iran: Kārāgāh [in Persian].
  62. Faraḥānī-Fard, Saʿīd (1383 SH/2004). Andīsheh-ye Eqteṣādī-ye Shahīd Moṭahharī [The Economic Thought of Martyr Moṭahharī]. Qabasāt [Qabasāt], 8(30–31), pp. 223–252 [in Persian].
  63. Foṭros, Moḥammad-Ḥasan; & Delāyī Mīlān, ʿAlī (1395 SH/2016). Aṯar-e Takāneh-hā-ye Mālīātī bar Eqteṣād-e Zīrzamīnī va Rasmi-ye Īrān dar Chārchūb-e Algūhā-ye Taʿādol-e ʿOmūmī-ye Poyā-ye Taṣādofī [Effects of Tax Shocks on the Formal and Informal Economy in a DSGE Framework]. Eqteṣād-e Polī va Mālī (Dānesh va Towseeʿeh), 23(12), pp. 111–134 [in Persian].
  64. Ḡolāmī, Elhām (1391 SH/2012). Mālīāt-e Tobin va Masāʾel-e Marbūṭ be Ān, Ghesmat-e Aval: Mālīāt bar Moʿāmelāt-e Mālī va Tajrobeh-ye Ān dar Jahān [Tobin Tax and Its Issues, Part I: Financial Transactions Tax and Its Global Experience]. Eqteṣādī [Economics], 1(4–5), pp. 93–102 [in Persian].
  65. Hall, R. E., & Jones, C. I. (1999). Why do Some Countries Produce so Much More Output Per Worker than Others? Economics, 114(1), 83-116.
  66. Ḥasan-zādeh, ʿAlī; & Parnīān, Aḥsān (1398 SH/2019). Algū-ye Rāhbordī-ye Ḥemāyat az Towlīd 15: Faʿāliyat-hā-ye Nā-Mowledd raqīb-e Towlīd [Strategic Model for Supporting Production 15: Unproductive Activities Competing with Production]. Tehran, Iran: Majles Research Center [in Persian].
  67. Ḥekmatnīyā, Maḥmūd (1386 SH/2007). Mabānī-ye Mālekīyat-e Fekrī [Foundations of Intellectual Property]. Tehran, Iran: Pazhūheshgāh-e Farhang va Andīsheh-ye Eslāmī [in Persian].
  68. Ḥekmatnīyā, Maḥmūd; & Moḥaddī, Moḥammad (1385 SH/2006). Jāygāh-e Mabānī-ye Naẓarī dar Fahm va Tarsim-e Neẓām-e Mālekīyat-e Fekrī [The Theoretical Foundations in Understanding and Structuring the Intellectual Property System]. Ḥoqūq-e Fekrī [Intellectual Property Law], 2(8), pp. 89–104 [in Persian].
  69. Ḥillī, Ḥasan b. Yūsuf (1388 SH/2009). Taḏkerat al-Foqahāʾ (Vol. 2). Tehran, Iran: Maktabat al-Murtażawiyya [in Persian].
  70. Ḥosaynī, Seyyed Reżā (1389 SH/2010). Taḥlīl-e Kanz az Didgāh-e Feqh va Eqteṣād [Analysis of Hoarding from the Perspective of Jurisprudence and Economics]. Maʿrefat-e Eqteṣādī [Economic Knowledge], 1(1), pp. 83–111 [in Persian].
  71. Holloway, M., & Eloranta, J. (2014). Stability Breeds Instability? A Minskian Analysis of the Crisis of the Asian Tigers in the 1990s. Investigaciones de Historia Económica-Economic History Research, 10(2), 115-126.
  72. Ḥurr ʿĀmilī, Muḥammad b. Ḥasan (1409 AH/1989). Wasāʾil al-Shīʿ Qom, Iran: Muʾassasat Āl al-Bayt [in Arabic].
  73. Jalāl, Moḥammad (1389 SH/2010). Barrasī-ye Moškelāt-e Eqteṣādī-ye Neẓām-e Towzīʿ-e Kāla dar Īrān va Rāhḥā-ye Ḥall-e Ān bā Estefādeh az Naẓarīyeh-ye Bāzīhā [An Analysis of Economic Problems in the Distribution System in Iran Using Game Theory] (Master’s thesis). University of Tehran, Tehran, Iran [in Persian].
  74. Jāvīdī, Mojtabā (1399 SH/2020). Negāhī be Naẓarīyeh-ye Qarārdād-e Ejtemāʿī-ye John Locke [A Methodological Perspective on John Locke's Social Contract Theory]. Andīsheh-ye Dīnī [Religious Thought], 20(75), pp. 21–44 [in Persian].
  75. Justia US Law, (2017), Real Estate Nonutilization Tax, Rhode Island General Laws, Title 44 - Taxation, Chapter 44-51
  76. Khabargozarī-ye Tasnīm (1399 SH/2020). Kashf-e 25 Hezār Sekkeh va 100 Kīlū Ṭalā az Ḵāneh-ye Mottaḥam-e Parvandeh-ye Fasād [Discovery of 25,000 Coins and 100 kg of Gold in Corruption Case]. Tehran, Iran: Tasnīm News Agency. https://tn.ai/2279040 [in Persian].
  77. Ḵodādād Kāshī, Farhād; & Razbān, Narges (1393 SH/2014). Naqš-e Softeh-Bāzī bar Taḡyīrāt-e Qeymat-e Maskan dar Īrān (1370–1387 SH) [The Role of Speculation in Housing Price Changes in Iran (1991–2008)]. Pazhūheshhā va Sīāsatʿhā-ye Eqteṣādī [Economic Research and Policies], 18(71), pp. 5–28 [in Persian].
  78. Ḵošbaḵt, Seyyed Hādī (1400 SH/2021). Māfīā-ye Ṭalā dar Īrān Che Mikonad? [What Is the Gold Mafia Doing in Iran?]. Tehran, Iran: Rādār-e Eqteṣād News Agency [in Persian].
  79. Khabargozarī-ye Donya-ye Eqteṣād (1399 SH/2020). Maʿāfīyat-e Mālīātī-ye Mallākī Chegūneh Bāʿes-e Enjamād-e Manābeʿ dar Faʿāliyat-hā-ye Nā-Mowledd Shode Ast? [How Landlord Tax Exemptions Have Frozen Resources in Unproductive Activities?]. Tehran, Iran: Donya-ye Eqteṣād News. https://donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3737349 [in Persian].
  80. Khabargozarī-ye Mehr (1397 SH/2018). Radd-e Pāy-e Baʿżī az Modīrān-e Bānkī dar Shabakeh-ye Fasād-e Sekkeh va Ṭalā [Traces of Some Banking Executives in the Coin and Gold Corruption Network]. Tehran, Iran: Mehr News Agency. https://mehrnews.com/news/4396939 [in Persian].
  81. Khabargozarī-ye ʿAsr-e Īrān (1398 SH/2019). Darkhāst-e Abrsarmāyedārān-e Āmrikā: Az Sarmāyeh-ye Mā Mālīāt Begīrīd [Request of America’s Super-Rich: Tax Our Wealth]. Tehran, Iran: ʿAsr-e Īrān News. https://asriran.com/002pef [in Persian].
  82. Kholdy, S., & Sohrabian, A. (2008). Foreign Direct Investment, Financial Markets, and Political Corruption. Economic Studies, 35(6), 486-500.
  83. Laʿlī Sarābī, Amīr; & Meṣbāḥī-Moqaddam, Ḡolām-Reżā (1390 SH/2011). Moʿāmelāt-e Softeh-Bāzī dar Bāzār-e Ātī va Entebāq-e Ān bā Mawāzīn-e Eslāmī [Speculative Transactions in Futures Markets and Their Conformity with Islamic Criteria]. Cheshmandāz-e Modīriyat-e Mālī [Financial Management Outlook], 1(4), pp. 115–128 [in Persian].
  84. Lin, S. (1994). Capital Taxation and Accumulation in a Growing World Economy with Deficit Finance. International Tax and Public Finance, 1, 127-146.
  85. Man, Z. (1994). Share and Investment in the share Market, A General Observation on Related Issues from an Islamic Perpective, A Paper Presented in Aseminar Series on Ialamic Economics at the National Productivity Center Hotel, P. Jaya, Malaysia, 4-22.
  86. Maʿrefat, Moḥammad-Hādī (1375 SH/1996). Mālekīyat-e Zamīn dar Manābeʿ-e Eslāmī [Land Ownership in Islamic Sources]. Pazhūheshhā-ye Ejtemāʿī-ye Eslāmī [Islamic Social Studies], 1(4), pp. 169–188 [in Persian].
  87. Makāram Shīrāzī, Nāṣer (1374 SH/1995). Tafsīr-e Nemūneh [Tafsīr-e Nemūneh]. Tehran, Iran: Dār al-Kutub al-Islāmīyah [in Persian].
  88. Makāram Shīrāzī, Nāṣer (1361 SH/1982). Dars-hāʾī az Maktab-e Eslām [Lessons from the School of Islam], 22(6), pp. 12–15 [in Persian].
  89. Malekzādeh, ʿAlī; & ʿAbdollāhī, Ḥoseyn (1399 SH/2020). Mālīāt bar ʿĀyedī-ye Amlāk: Rāhkar-e Ḥażf-e Sūdāgarī az Bāzār-e Maskan [Capital Gains Tax as a Strategy for Eliminating Speculation in the Housing Market]. Tehran, Iran: Andīshekadeh-ye Eqteṣād-e Moqāwematī [in Persian].
  90. Meṣbāḥī-Moqaddam, Ḡolām-Reżā (1387 SH/2008). Negāhī Now be Masʾaleh-ye Eḥyā-ye Zamīn-hā-ye Mowāt [A New Look at the Reviving of Dead Lands]. Eqteṣād-e Eslāmī [Islamic Economics], 8(30), pp. 5–38 [in Persian].
  91. Mīr-Maʿzī, Seyyed Ḥoseyn (1382 SH/2003). Būrs-Bāzī az Negāh-e Feqh [Stock Trading from a Jurisprudential Perspective]. Eqteṣād-e Eslāmī [Islamic Economics], 3(9), pp. 51–64 [in Persian].
  92. Moqīmī, Saʿīd (1393 SH/2014). Neẓām-e Andīsheh-hā-ye John Rawls: Sarcheshmeh-hā va Yāfteh-hā [The System of John Rawls’ Ideas: Sources and Findings]. ʿUlūm-e Sīyāsī [Political Science], 8(29), pp. 55–74 [in Persian].
  93. Moqīmī, Moḥammad-Reżā; & Bāyārī, ʿAbd-al-Reżā (1389 SH/2010). Besterhā-ye Zamīn-Ḵwārī va Raveshhā-ye Moqābeleh bā Ān [Land Grabbing Contexts and Countermeasures]. Kārāgāh [Investigator], 3(11), pp. 109–128 [in Persian].
  94. Moʾasseseh-ye ʿĀlī-ye Āmūzesh va Pazhūhesh-e Modīriyyat va Barnāmeh-Rīzī (1395 SH/2016). Gozāresh-e Tarḥ-e Motāleʿātī-ye Bakhsh-hā-ye Eqteṣādī (Vol. 3: Maskan va Mostaḡellāt) [Study Report on Economic Sectors (Vol. 3: Housing and Real Estate)]. Tehran, Iran: Moʾasseseh-ye ʿĀlī [in Persian].
  95. Morādī, Morteżā (1398 SH/2019). Bar Sar-e Dorāhī: Natījeh-ye Daʿvā-ye Moxālefan va Mowāfeqān-e Mālīāt-setānī az Sarmāyeh [At the Crossroads: The Debate Between Proponents and Opponents of Wealth Taxation]. Tehran, Iran: Tejārat-e Fardā. https://tejaratefarda.com/fa/tiny/news-32602 [in Persian].
  96. Najafī, Moḥammad-Ḥasan (1368 SH/1989). Jawāher al-Kalām fī Sharḥ Sharāʾeʿ al-Islām [Jewels of Discourse in Explaining Islamic Laws]. Tehran, Iran: Dār al-Kutub al-Islāmīyah [in Persian].
  97. Neʿmatī, Moṣṭafā (1397 SH/2018). Maḵmaṣeh-ye Bānkī [The Banking Dilemma]. Tehran, Iran: Tejārat-e Fardā. https://tejaratefarda.com/fa/tiny/news-28737 [in Persian].
  98. North, D. C. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge University Press.
  99. Nūrī-Zādeh, Akram; & Shāqūl, Yūsef (1394 SH/2015). Barrasī-ye Naqd-hā-ye Michael Sandel va Robert Nozick bar Nā-Sāzgārī-ye Aṣl-e Tafāwot va Fardgarāʾī dar Naẓar-e John Rawls [A Review of Michael Sandel and Robert Nozick’s Critiques on the Incompatibility Between the Difference Principle and Individualism in Rawls’ Theory]. Gharb-Shenāsī-ye Bonyādī [Fundamental Western Studies], 6(1), pp. 121–139 [in Persian].
  100. Qolī-zādeh, ʿAlī-Akbar; & Amīrī, Neʿmat-Allāh (1397 SH/2018). Negāhī be Neẓām-e Mālīātī-ye Bakhsh-e Maskan dar Jahān va Chāreh-Jūʾī barā-ye Eṣlāḥ-e Sākhtār-e Mālīāt-hā dar Maskan-e Īrān [A Look at Global Housing Tax Systems and Proposals for Reform in Iran]. Tehran, Iran: Vezārat-e Omūr-e Eqteṣādī va Dārāʾī [in Persian].
  101. Qanbarī, Majīd (1388 SH/2009). Taṣarrof-e Qeyr-e Qānūnī dar Voǧūh va Amvāl-e Dowlatī va ʿOmmūmī [Illegal Use of Public and Government Funds]. Tehran, Iran: Noʿāvar [in Persian].
  102. Qahremānī, Rasūl (1399 SH/2020). Mafāsad-e Bānkī [Banking Corruption]. Webinar of the Islamic Economics Society, Ḥawzeh ʿIlmīyeh-ye Qom [in Persian].
  103. Raḥmānī, Teymūr; & Fallāḥī, Sāmān (1395 SH/2016). Taḥlīlī-ye Beyn-e Keshvarī az Taʾsīr-e Mālīāt-hā bar Bakhsh-e Maskan [A Cross-Country Analysis of the Effects of Taxes on the Housing Sector]. Eqteṣād-e Maskan [Housing Economics], 13(51), pp. 11–34 [in Persian].
  104. Reżāʾī, Moḥsen (1397 SH/2018). Arzyābī, ʿEllal va Pīāmadhā-ye ʿOmd-e Boḥrān-e Eqteṣādī dar Īrān [Assessment, Causes, and Major Consequences of Iran's Economic Crisis]. Eqteṣād-e Mālī (Eqteṣād-e Mālī va Towseeʿeh) [Financial Economics and Development], 12(42), pp. 201–226 [in Persian].
  105. Rokn-al-Dīn Eftekhārī, ʿAbd-al-Reżā (1373 SH/1994). Barrasī-ye Didgāhhā-ye Moxtelef Darbāre-ye Yekpārche-sāzī-ye Arāzī-ye Zerāʿī [A Review of Different Views on Agricultural Land Consolidation]. Taḥqīqāt-e Joghrāfīyāʾī [Geographical Research], 9(36), pp. 25–42 [in Persian].
  106. Rostamī, Moḥammad Zamān (1395 SH/2016). Āshenāʾī bā ʿElm-e Eqteṣād [Introduction to the Science of Economics]. Qom, Iran: Āʾīn-e Aḥmad [in Persian].
  107. Ṣadr, Sayyid Muḥammad Bāqir (1408 AH/1988). Iqtiṣādnā (Vol. 2). Beirut, Lebanon: Dār al-Taʿāruf lil-Maṭbūʿāt [in Arabic].
  108. Seyyed Nūrānī, Seyyed Moḥammad-Reżā (1393 SH/2014). Barrasī-ye Softeh-Bāzī va Ḥobāb-e Qeymat-e Maskan dar Manāṭeq-e Shahri-ye Īrān [An Examination of Speculation and the Housing Price Bubble in Urban Areas of Iran]. Pazhūheshnāmeh-ye Eqteṣādī [Economic Research Journal], 14(52), pp. 49–68 [in Persian].
  109. Schumpeter, J. (1934). The Theory of Economic Development Harvard University Press. Cambridge, MA.
  110. Shakow, D., & Shuldiner, R. (1999). A comprehensive wealth tax. Tax L. Rev., 53, 499.
  111. Shāqūl, Yūsef (1390 SH/2011). Jāygāh-e Mālekīyat dar Falsafeh-ye Sīyāsī-ye Locke va Kant [The Place of Property in the Political Philosophy of Locke and Kant] (Master’s thesis). University of Isfahan, Isfahan, Iran [in Persian].
  112. Shojāʿī, Majīd (1388 SH/2009). Mobārezeh bā Jarāyem-e Eqteṣādī [Combating Economic Crimes]. Tehran, Iran: Moʿāvenat-e Āmūzesh-e NAJA [in Persian].
  113. Shīkhī, Saʿīd; & Farrokhī, Reżā (1391 SH/2012). Barrasī-ye Naqš-e Hadafmand-sāzī-ye Yārāneh-hā dar Eqteṣād-e Īrān [Assessing the Role of Subsidy Reform in Iran’s Economy]. Regional Conference on National Production and Support for Iranian Labor and Capital [in Persian].
  114. Smith, Ādām (1375 SH/1996). S̱arwat-e Melal [The Wealth of Nations] (trans. Sīrus Ebrāhīm-zādeh). Tehran, Iran: Payām [in Persian].
  115. Vīzheh, Moḥammad-Reżā (1388 SH/2009). Negarshī Taṭbīqī bar Mālekīyat dar Feqh-e Eslāmī va Ḥoqūq-e Gharb [A Comparative View of Property in Islamic Jurisprudence and Western Law]. Pazhūhesh-hā-ye Ḥoqūqī [Legal Studies], 4(15), pp. 205–227 [in Persian].
  116. Wāʿeẓ, Moḥammad; & Moʿīnī, Shahrām (1392 SH/2013). Softeh-Bāzī-ye Kūtāh-Moddat dar Bāzār-hā-ye Eqteṣādī va Mālī [Short-Term Speculation in Economic and Financial Markets]. Jostārhā-ye Eqteṣādī [Economic Essays], 10(20), pp. 29–56 [in Persian].
  117. Whitehead, M. (2017). The Actual Implications of a Capital Gains Tax, https://thestandard.org.nz/the-actual-implications-of-a-capital-gains-tax/
  • تاریخ دریافت: 31 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 23 دی 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 بهمن 1403