شناسایی و رتبه‌بندی انگیزه‌های سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه؛ مطالعه موردی مشتریان بانک قرض‌الحسنه رسالت شهرستان ساوه

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بانکداری اسلامی)

نویسندگان

1 استادیار، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد اسلامی، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

3 دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی، گروه اقتصاد اسلامی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه قم، شهر قم، ایران

چکیده

1. مقدمه و هدف
در اقتصاد متعارف و به‌ویژه در کتاب‌های درسی، مهم‌ترین و شاید تنها انگیزه انسان اقتصادی، حداکثر کردن منفعت و سود مطرح می‌شود و اغلب رفتارهای بازیگران اقتصادی براساس این انگیزه تحلیل می‌شود؛ اما درواقع رفتارهای فعالان اقتصادی ناشی از انگیزه‌های متعددی است. در نظام اقتصاد اسلامی انگیزه افراد لزوماً فایده‌گرایانه و لذت‌جویانه نیست و طیف گسترده‌ای از انگیزه‌های معنوی تا انگیزه‌های انسانی و اجتماعی را شامل می‌شود. انگیزه قرض‌الحسنه در بانکداری اسلامی نیز در همین چارچوب تعریف می‌شود. درحالی‌که در تصور رایج، عدم پرداخت سود به سپرده‌های قرض‌الحسنه را به‌عنوان علتی مهم برای کاهش انگیزه مردم برای سپرده‌گذاری در این بانک‌ها می‌دانند. هدف این پژوهش، ارزیابی این تصور ذهنی از طریق شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر انگیزه سپرده‌گذاران در حساب‌های مشتریان بانک‌ قرض‌الحسنه رسالت به‌عنوان یک مورد عینی است.
2. مواد و روش‌ها
در پژوهش حاضر با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی از مشتریان حقیقی این بانک انگیزه جذب سپرده‌گذاری این بانک بررسی شد. عوامل شناسایی‌شده نخست با استفاده از روش دلفی فازی غربال شدند و سپس از طریق فن تصمیم­گیری ایداس، اولویت­بندی شدند.
3. یافته‌های تحقیق
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که انگیزه‌های متعددی همچون انگیزه‌های معنوی، مالی، کارایی و روانی برای سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه وجود دارد. به‌علاوه جذب سپرده در این بانک‌ قرض‌الحسنه بدون انگیزه سود علی‌الحساب و برخلاف نظریات متعارف، روند افزایشی داشته است.
4. بحث و نتیجه‌گیری
براساس نتایج به‌دست‌آمده، به ترتیب انگیزه‌های معنوی، مالی، کارایی و روانی رتبه‌های اول تا چهارم را در سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه دارا می‌باشند. همچنین مؤلفه‌های رعایت احکام و موازین شرعی توسط بانک، امنیت سپرده مشتریان و درصد سود تسهیلات پرداختی به ترتیب رتبه اول تا سوم بیشترین اهمیت را داشتند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking Deposit Motivations in Qard-ul-Hasana Resalat Bank; Case Study of Resalat Qard-ul - Hasana Bank Customers in Saveh

نویسندگان [English]

  • Ali Saeedi 1
  • Fatemeh-e-Zahra Afsharipour 2
  • Hossein Bahrami 3

1 Assistant Professor, Department of Islamic Economics, Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Qom, Qom, Iran

2 M.A. Student, Islamic Economics, Department of Islamic Economics, Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Qom, Qom, Iran

3 PhD Student, Islamic Economics, Department of Islamic Economics, Faculty of Economics and Management, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

 1. Introduction and Objective
In conventional economic theory, particularly in textbooks, profit maximization is often considered the primary motive driving economic actors. This limited perspective, focused on material or utilitarian benefits, has dominated the understanding of human behavior within the economic domain. However, real-world economic behavior is much more multifaceted, with individuals often being influenced by a combination of financial, social, spiritual, and psychological factors. In the context of Islamic economics, this complexity is particularly evident, where economic actors are not solely driven by material gain but by a broader set of values that include ethical, spiritual, and social considerations.
      A key example of this broader motivation framework is the concept of Qard-ul-Hassan (QH), or interest-free loans, which forms the backbone of Islamic banking systems. In Islamic banking, especially in institutions like QH Resalat Bank, depositors engage in banking services not only based on financial returns but also driven by spiritual fulfillment and compliance with Sharia principles. Despite the apparent lack of monetary interest rewards on QH deposits, this research seeks to explore the multifaceted motivations behind depositors’ decisions to engage with QH banking services. The primary objective is to identify, analyze, and prioritize these diverse motivators, providing insight into the growing trend of QH deposits, which challenges conventional theories of profit-maximizing behaviors and resource mobilization.
 
2. Methods and Materials
To explore the various motivations influencing depositors in QH Resalat Bank, the study employed a combination of qualitative and quantitative research methods. A structured questionnaire was designed and distributed to the bank's customers to collect data on their reasons for choosing to deposit funds. These questionnaires were supplemented with customer surveys to gain deeper insights into the psychological and social factors at play. The data collected was then analyzed using fuzzy Delphi methodology, a decision-making tool that combines expert opinions and facilitates the prioritization of factors based on their relative importance.
      The fuzzy Delphi approach allows for a nuanced interpretation of depositor motivations, capturing not only the direct financial incentives but also the softer, more intangible factors such as trust, spiritual fulfillment, and social responsibility. The methodology involved a panel of experts who were surveyed to identify and validate the key factors affecting depositor behavior. This mixed-method approach ensured that both objective financial factors and subjective, non-materialistic influences were incorporated into the analysis.
 
3. Research Findings
The research revealed that depositor motivation at QH Resalat Bank is driven by four primary categories: financial, efficiency, psychological, and spiritual factors. Contrary to conventional assumptions that interest-free deposits might deter customers, the findings highlighted a strong and growing trend of deposits at the QH bank. This growing trend challenges traditional economic models that prioritize material incentives as the sole drivers of deposit behavior.
      Among the four identified categories, spiritual motivations were found to be the most influential factor for depositors. Compliance with Sharia principles and the desire to contribute to an ethically guided banking system were key drivers. Following spiritual factors, financial motivations also played a significant role, albeit secondary to the spiritual values. These financial motivations primarily revolved around the security of deposits, the safety net offered by the institution, and the promise of community well-being.
      Aditionally, efficiency factors, including the ease of accessing services and the speed of transactions, were crucial for customers, reflecting a growing demand for banking convenience and customer-oriented services. The psychological aspect, such as the trust between the depositor and the bank, also emerged as an important factor, reinforcing the notion that banking is not only a financial transaction but also a social and emotional contract between the institution and its customers.
 
4. Discussion and Conclusion
The findings from this study provide significant insights into the evolving nature of banking behavior, particularly within the context of Islamic finance. The research underscores the importance of spiritual motivations in Islamic banking, suggesting that customers are not merely seeking financial returns but are motivated by a sense of ethical and spiritual fulfillment. This is a stark contrast to the profit-maximizing behavior observed in conventional banking systems, where monetary incentives often dominate.
      The study also points to the growing significance of efficiency and psychological factors in attracting deposits. While spiritual and financial incentives remain central, the role of efficient services and customer satisfaction cannot be overlooked. In particular, QH Resalat Bank’s emphasis on secure deposits, ease of transaction, and a customer-centric approach resonates strongly with depositor motivations.
      The results suggest that Islamic banking, particularly QH systems, offers an alternative model to traditional profit-driven banking. This model is not only viable but also growing in its appeal, driven by a diverse set of motivations that extend beyond financial gain. The study concludes that Islamic banks should continue to emphasize their spiritual, ethical, and community-oriented values, as these factors are crucial in attracting and retaining customers. Furthermore, the research advocates for a broader integration of spiritual and ethical considerations into the design of financial products and services, aligning economic behavior with both individual and collective well-being.
      In conclusion, the study provides valuable insights for policymakers, banking institutions, and researchers in the field of Islamic finance. By recognizing and incorporating the diverse motivators that influence depositor behavior, Islamic banks can further enhance their appeal and efficacy in promoting financial inclusion, social responsibility, and ethical banking practices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bank Deposits
  • Qard-ul-hasan Bank
  • Islamic Banking
  • Motivation
  • Qard-ul-hasan
  • Resalat Bank
  1. اسدی زهرایی؛ احسان، آذر؛ عادل؛ و اسکندری، لیلا (1393). ارائه مدلی جهت معرفی عوامل مؤثر بر رفتار مشتریان در سپرده­گذاری بانکی. کنفرانس بین­المللی حسابداری و مدیریت. ایران تهران: مؤسسه همایشگران مهر اشراق، مرکز همایش­های دانشگاه تهران.
  2. ابراهیمی‌نژاد رفسنجانی، علی‌اکبر (۱۴۰۳). سازوکار انگیزش دانشمند در نظام تولید علم از منظر اقتصاد مقاومتی (رساله دکتری). دانشگاه قم.
  3. ایزدخواستی، حجت (1397). تأثیر تسهیلات قرض‌الحسنه بر توزیع درآمد در ایران. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی، 15(30)، 29-50. DOI: 30471/iee.2018.1553
  4. تقوی‌فرد، محمدتقی؛ زاهدی‌ادیب، محسن؛ و ترابی، مصطفی (1391). عوامل مؤثر بر استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی از سوی مشتریان (موردمطالعه بانک ملت). پردازش و مدیریت اطلاعات، 7(27)، 559-539.
  5. توحیدی، محمد؛ مفیدی‎کیا، حسین؛ انصاری، میلاد (1402). شناسایی چالش‌های بانکداری قرض‌الحسنه و ارائه راهکارها (مطالعه موردی بانک قرض‌الحسنه رسالت). تحقیقات مالی اسلامی، 13(3)، 1-42. DOI: 30497/ifr.2023.244493.1833
  6. جعفری، مهدی؛ شاه‌آبادی، ابوالفضل (1398). تأثیر امنیت اقتصادی بر سپرده‎های قرض‎الحسنه بانک‎های دولتی و خصوصی ایران. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی، 16(31)، 91-110.
  7. جمشیدی ناصر؛ جندقی غلامرضا؛ تهرانی رضا (1393). مدلسازی علل معوق شدن تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران. پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، ۱۴(۳)، ۱۶۱-۱۷۸.
  8. جوزی‌زاده، منا (1395)، بررسی تطبیقی کارآیی و عملکرد بانک‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های تجاری در ایران (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شاهد.
  9. جلیلی‌فرد، احسان؛ سخنور، محمد؛ و آخوندزاده یوسفی، طاهره (1402). تأثیر ریسک اعتباری و نقدینگی تسهیلات قرض الحسنه برثبات سیستم بانکی ایران با استفاده از شاخص‌های Merton distance to default وZ-Score  و روش اقتصادسنجی معادلات ساختاری (نرم‌افزارEQS). بررسی مسائل اقتصاد ایران، 10(19)، 61-85. DOI: 30465/ce.2023.44134.1850
  10. حسینی، سیدرضا (1382). مفروضات نظریه مصرف‌کننده در اقتصاد اسلامی. اقتصاد اسلامی، 3(9)، 27-50.
  11. خالقی، محمدجواد (1395). بانکداری اسلامی در ایران (مطالعه موردی: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران). پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 2(5)، 181-192.
  12. رضایی، امیر (1398). شناسایی نظام بانکداری بدون ربای ایران و آسیب شناسی سپرده‌های قرض‌الحسنه در این نظام بانکداری (مطالعه موردی: بانک مسکن)، پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 1(3)، 1-17.
  13. سیزده اندیشمند و اقتصاددان مسلمان (1375). مباحثی در اقتصاد خرد نگرش اسلامی (مترجم: حسین صادقی). ایران، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
  14. شیرزاد، تقی؛ رجایی باغ‌ سایی، محمد؛ و دارابی، بهمن (1397). موانع جذب سپرده‌های قرض‌الحسنه از دیدگاه سپرده‌گذاران در بانکداری اسلامی (مطالعه موردی: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران شهرستان تبریز). پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 5(17)، 105-125.
  15. صدر، سیدکاظم (1375). اقتصاد صدر اسلام. ایران، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
  16. صفری نادری، مرتضی (1398). بررسی تأثیر اعتماد به برند بر انگیزه مشتریان برای سپرده‌گذاری در مؤسسات قرض‌الحسنه خصوصی، با میانجی‌گری وفاداری به برند (موردمطالعه: موسسه قرض‌الحسنه انصار المهدی شهرستان بشرویه) (پایان‌نامه کارشناسی ارشد). ایران، تهران: موسسه آموزش عالی پیروزان.
  17. عبادی روح‌اله، جعفری مهدی (۱۳۹۹). قرض‌الحسنه، راهبردی برای اقتصاد سالم. اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۹(۳۲)، ۹۱-۱۲۲.
  18. عباسی، زهرا؛ و صدر، سیدکاظم (1384). محاسبه هزینه تسهیلات قرض‎الحسنه و مقایسه آن با سایر عقود اسلامی. اقتصاد اسلامی، 5(19)، 13-43.
  19. علم‌الهدی، سیدسجاد؛ و آق‌آتابای، عبدالعظیم (1393). اقتصاد اسلامی، تخصیص درآمد و رفتار مصرفی، اقتصاد تطبیقی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1(1)، 133-159.
  20. قدسی، ابراهیم؛ ملکی، محمدحسن؛ قنواتی، ابراهیم؛ محبی آشتیانی، سید (1401). فنون نوین تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در پژوهش عملیاتی. یزد: دانشگاه یزد.
  21. قلیچ، وهاب؛ و طاهری، ماندانا (1400). طراحی الگوی نوین تأمین مالی خُرد اسلامی در نظام بانکی ایران (مبتنی‌بر عقود وکالت، قرض‌الحسنه و مرابحه). تحقیقات مالی اسلامی، 10(2)، 539-572. DOI: 30497/ifr.2021.240367.1598
  22. گودرزی فراهانی، یزدان؛ کارخانه، راضیه (۱۴۰۱). بررسی عملکرد مؤسسات قرض‌الحسنه در رشد تولید به‌عنوان مؤسسات تأمین مالی خرد در ایران. اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۱۱(۴۱)، ۱۵۷-۱۸۰.
  23. محقق‌نیا، محمدجواد (1389). بررسی جایگاه قرض‌الحسنه در نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران. معرفت اقتصادی. 1(1)، 141-162.
  24. محمدی، اسفندیار؛ ریزه­بندی، مریم؛ و زارعی، الهام (1394). عوامل مؤثر بر سپرده­گذاری مشتریان در نظام بانکی موردمطالعه مشتریان بانک مهر اقتصاد استان ایلام. اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه­ریزی فرهنگی اجتماعی ایران. ایران، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
  25. مستخدمین حسینی، فرزانه (1392). ارزیابی انگیزه فعالیت‌های اقتصادی از منظر اقتصاد اسلامی (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران.
  26. موسویان، سیدعباس؛ و میثمی، حسین (1397-الف). بانکداری اسلامی مبانی نظری-تجارب عملی. ایران، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی.
  27. موسویان، سیدعباس؛ و میثمی، حسین (1397-ب). سپرده تعاونی امتیازی به‌عنوان نسل دوم فعالیت‌های قرض‌الحسنه. اقتصاد اسلامی، 18(71)، 67-98.
  28. مؤسسه آموزش عالی بانکداری ایران (1402). گزارش عملکرد بانکهای کشور. ایران، تهران: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
  29. نجارزاده، رضا؛ رضاقلی‌زاده، مهدیه؛ و زیوداری، مهدی (1387). شکل‌گیری نظام‌های اقتصادی بر مبنای اخلاق اسلامی و اخلاق سرمایه‌داری. جستارهای اقتصادی با رویکرد اسلامی، 5(10)، 37-7.
  30. نظرپور محمدنقی؛ مصطفی‌پور، غلامرضا؛ حاجی منجزی، مریم (۱۳۹۵). کارت اعتباری براساس قرض‌الحسنه ابزاری در جهت توسعه بانکداری قرض‌الحسنه. اقتصاد و بانکداری اسلامی، ۵(۱۴)، ۳۳-۵۷.
  31. نوری، ایرج؛ رزاقی هریس، محمدعلی؛ و آقاگلی، فرشید (1399). بررسی تأثیر مدل رفتاری مبتنی‌بر هدف در توصیف پس‌انداز قرض‌الحسنه در بانکداری اسلامی (مطالعه موردی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران). تحقیقات مالی اسلامی، 9(2)، 467-506. DOI: 30497/ifr.2019.75490
  32. هادوی‌نیا، علی‌اصغر (۱۳۹۸). رفتارشناسی قرض‌الحسنه. اقتصاد و بانکداری اسلامی، 8(29)، 61-78.
  33. هادوی‌نیا، علی‌اصغر، و عرب بافرانی، بهنام (1396). قرض الحسنه در اقتصاد اسلامی. اقتصاد و بانکداری اسلامی، 6(19)، 229-247.

 

Reference

  1. Hadavinia, A, A. (2019) Behaviorism of Qarzul-Hasna. Islamic Economics and Banking. 8(29), 61-78. [in Persian].
  2. Hadavinia, A, A, & Arab Bafarani, B. (2017) Qard al-Hasana in Islamic Economics. Islamic Economics and Banking. 6 (19):229-247. [in Persian].
  3. Iranian Institute of Higher Banking Education (1402). Report on the performance of the country's banks. Iran, Tehran: Central Bank of the Islamic Republic of Iran. [in Persian].
  4. Izadkhasti, H. (2018). The Examination of the Effect of "Gharz Al-Hasanah" loan on Income Distribution in Iran. Economic Essays: an Islamic Approach "Jostārhā-ye Eghtesādi bā Ruykard-e Eslāmi", 15(30), 29-50. DOI: 30471/iee.2018.1553 [in Persian].
  5. Jalilifard, E. , Sokhanvar, M. and Akhoondzadeh Yousefi, T. (2023). The Effect of Credit Risk and Liquidity of Qarz al-Hasane Facilities on the Stability of the Iranian Banking System Using Merton Distance to Default and Z-Score Indices and Econometric method of Structural Equations (Software EQS). Iranian Economic Issues, 10(19), 61-85. DOI: 30465/ce.2023.44134.1850 [in Persian].
  6. Kahf, M. (1973). A Contribution to the study of the. Islam. Utah U.S.A. Unive.Of Utah July.
  7. Khan, M. F. (1986). Macro consumption function in an Islamic framework. In Contributions to Islamic Economic Theory: A Study in Social Economics (pp. 140-165). London: Palgrave Macmillan UK.
  8. Rezaei, A. (2019). Identifying Iran's interest-free banking system and the pathology of Qarz al-Hasanah deposits in this banking system (Case study: Maskan Bank), Islamic Sciences Research and Studies, 1(3), 1-17. [in Persian].
  9. Siddiqi, M. (1992). Readings in Microeconomics: An Islamic Perspective, Longman, Malaysia.
  10. Stiglitz, J.E., & Walsh, C. E. (2002). Principles of Micro economics (3rd), NewYork: W.W. Norton & Company.
  11. Keshavarz Ghorabaee, M., Zavadskas, E. K., Olfat, L., & Turskis, Z. (2015). Multi-criteria inventory classification using a new method of evaluation based on distance from average solution (EDAS). Informatica, 26(3), 435-451.
  12. Kahraman, C., Keshavarz Ghorabaee, M., Zavadskas, E. K., Cevik Onar, S., Yazdani, M., & Oztaysi, B. (2017). Intuitionistic fuzzy EDAS method: an application to solid waste disposal site selection. Journal of Environmental Engineering and Landscape Management, 25(1), 1-12.
  13. Mingers, J. (2011). Soft OR comes of age—but not everywhere!. Omega, 39(6), 729-741.
  14. Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. Pearson education.
  15. Gilbert, G. E., & Prion, S. (2016). Making sense of methods and measurement: Lawshe's content validity index. Clinical simulation in nursing, 12(12), 530-531.
  16. Polit, D. F., Beck, C. T., & Owen, S. V. (2007). Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Research in nursing & health, 30(4), 459-467.
  17. Habibi, A., Jahantigh, F. F., & Sarafrazi, A. (2015). Fuzzy Delphi technique for forecasting and screening items. Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2), 130-143.
  18. Asadī Zahraʾī, E., Āzar, A., ʿĀdel, and Eskandarī, L. (1393 SH/2014). Erāʾeh-ye modelī jānib-i moʾaththar bar raftār-ē moshtariyān dar seporde-gōrī-ye bānki [A model for identifying the factors affecting customer behavior in bank deposits]. Konferānseh-ye bīn-āl-melalī esābdārī va modīrīat [International Accounting and Management Conference], Iran, Tehran: Moʾasseseh-ye ḥamāyeshgārān-e Mehr Ashrāq, Markaz-eh ḥamāyesh-hā-ye dāneshgāh-e Tehrān [in Persian].
  19. Ebrāhīmī Najād Rafsanjānī, ʿA, (1403 SH/2024). Sāzmākār-e engīzish-e daneshmand dar nizām-e towlīd-e ʿilm az manar-e eqtesād-e moqāvamatī (resālah-ye doktūrī) [The motivation mechanism of the scholar in the knowledge production system from the perspective of resistant economy (PhD thesis)]. Dāneshgāh-e Qom [in Persian].
  20. Taqvī-Fard, M., Zāhedī-Adīb, M., and Torābī, M. (1391 SH/2012). ʿAvāmil moʾaththar bar estefādeh az khadamāt-e bānk-dārī-ye internetī az su-ye moshtariyān (māre-damāl-e bānk-e Mellat) [Factors affecting the use of internet banking services by customers (Case study of Mellat Bank)]. Pardāzeh va modīrīat-e etelāʿāt [Information Processing and Management], 7(27), 559-539 [in Persian].
  21. Tawḥīdī, M., Mafīdī-Kīā, H., Ansārī, M. (1402 SH/2023). Shanāsāī-ye chalish-hā-ye bānk-dārī-ye qarḍ-ol-ḥasanah va arāʾeh-ye rāh-kārhā (māre-damāl-e bānk-e qarḍ-ol-ḥasanah Rasālat) [Identifying the challenges of interest-free banking and providing solutions (Case study of Rasālat Interest-Free Bank)]. Tahqīqāt-ī mālī-ye islāmī [Islamic Financial Research], 13(3), 1-42. DOI: 10.30497/ifr.2023.244493.1833 [in Persian].
  22. Jāfarī, M., Shāh-Ābādī, A. (1398 SH/2019). Ta'sīr-e amnīyat-e eqtesādī bar seporde-hā-ye qarḍ-ol-ḥasanah bānk-hā-ye dolatī va khosūsī-ye Irān [The impact of economic security on interest-free deposits in public and private banks of Iran]. Jostārhā-ye eqtesādī bā rūy-kerd islāmī [Economic Studies with an Islamic Approach], 16(31), 91-110 [in Persian].
  23. Jamshīdī Nāṣir, Jandagī, G., and Tehrānī, R. (1393 SH/2014). Model-sāzī-ye ʿalal-e maʿūq shodan-e tas'hīlāt-e qarḍ-ol-ḥasanah dar bānk-e qarḍ-ol-ḥasanah Mehr Irān [Modeling the causes of the default of interest-free loans in Mehr Iran Interest-Free Bank]. Pajoohesh-hā-ye eqtesādī (Roshd va Towseʿe-ye pāydār) [Economic Research (Growth and Sustainable Development)], 14(3), 161-178 [in Persian].
  24. Jowzī-Zādeh, M. (1395 SH/2016). Barrasī-ye tātbeeqī kārāʾī va ʿamāl-kard-e bānk-hā-ye qar-ol-asanah va bānk-hā-ye tejārī dar Irān (pāyān-nāmeh-ye kārshenāsī arshad) [Comparative study of the efficiency and performance of interest-free and commercial banks in Iran (Master’s thesis)]. Dāneshgāh-e Shāhed [in Persian].
  25. Ḥosaynī, S. R. (1382 SH/2003). Mafruzāt-ī naẓarī-ye nāẓar-eh moshtari-yi dar eqtesād-ī islāmī [The assumptions of consumer theory in Islamic Economics]. Eqtesād-ī Islāmī [Islamic Economics], 3(9), 27-50 [in Persian].
  26. Khāliqī, M. J. (1395 SH/2016). Bānk-dārī-ye islāmī dar Irān (māre-damāl: bānk-e qarḍ-ol-ḥasanah Mehr Irān) [Islamic Banking in Iran (Case Study: Mehr Iran Interest-Free Bank)]. Pajoohesh-hā-ye jadīd dar modīrīat va esābdārī [New Research in Management and Accounting], 2(5), 181-192 [in Persian].
  27. Sizdah Andīshmand va eqtesād-dān-e musalmān (1375 SH/1996). Mabāisī dar eqtesād-e khuūī-ye nīgāresh-ī islāmī (mutarjim: osayn ādeqī) [Issues in Islamic Microeconomics (Translated by Ḥosayn Ṣādeqī)]. Irān, Tehrān: Dāneshgāh-e Tarbīyat Mudarres [in Persian].
  28. Shīrzād, T., Rajāʾī-Bāgh-Sāyī, M., and Dārābī, B. (1397 SH/2018). Mawāniʿ jazb seporde-hā-ye qarḍ-ol-ḥasanah az didgāh-ye seporde-gōrān dar bānk-dārī-ye islāmī (māre-damāl: bānk-e qarḍ-ol-ḥasanah Mehr Irān shahristān Tabrīz) [Barriers to attracting interest-free deposits from the perspective of depositors in Islamic Banking (Case study: Mehr Iran Interest-Free Bank, Tabrīz)]. Pajoohesh-hā-ye jadīd dar modīrīat va esābdārī [New Research in Management and Accounting], 5(17), 105-125 [in Persian].
  29. Ṣadr, S. Kāẓim (1375 AH/1996). Iqtisād al-Sadr al-Islāmī [Economics of Early Islam]. Irān, Tehrān: Dāneshgāh-e Shāhid Beheshtī [in Arabic].
  30. Abbādī Rūḥ-Allāh, J., Jāfarī, M. (n.d.). Qarḍ-ol-ḥasanah, rāh-bārdī bar eqtesād-e sālam [Interest-Free Lending, a Strategy for a Healthy Economy]. Eqtesād va Bānk-dārī Islāmī [Islamic Economics and Banking], 9(32), 91-122 [in Persian].
  31. ʿAbbāsī, Z., and Ṣadr, S. Kāẓim (1384 AH/2005). Ḥisāb-ye ḥājat-e tas'hīlāt-ī qarḍ-ol-ḥasanah va moqāyāsat-ī āmūzī-ye ān bā sāyer ʿuqūd-e islāmī [Calculating the cost of interest-free loans and comparing it with other Islamic contracts]. Eqtesād Islāmī [Islamic Economics], 5(19), 13-43 [in Arabic].
  32. ʿAlam al-Hudā, S. S., and Āq-Ātābāy, ʿAbd al-ʿAzīm (1393 SH/2014). Eqtesād-ī islāmī, takhṣīṣ-e dārāmad va raftār-ī masrafī, eqtesād-e tatbīqī [Islamic Economics, Income Allocation, and Consumption Behavior, Comparative Economics]. Pajooheshgāh-ī ʿUlūm-ī Ensānī va Motālaʿāt-ī Farhangī [Institute for Humanities and Cultural Studies], 1(1), 133-159 [in Persian].
  33. Qodsī, Ebrāhīm, Malakī, Muḥammad-Ḥasan, Qanvāṭī, Ebrāhīm, and Moḥibbī-Āshtīānī, Sayyid (1401 SH/2022). Funūn-i nawīn tasīm-sāzī va tasīm-gīrī dar pajoohesh-ī ʿamālī [New Techniques in Decision-Making and Decision-Analysis in Operational Research]. Yazd: Dāneshgāh-e Yazd [in Persian].
  34. Qalīch, Wahāb, and Ṭāherī, Mandānā (1400 SH/2021). Design-ī-ye alūgū-ye nawīn tāʾamīn-i mālī-ye khurd-ī islāmī dar nizām-ī bānkī-ye Irān (mabnī bar ʿuqūd wa-kālat, qarḍ-ol-ḥasanah, va murābaḥah) [Designing a New Model for Islamic Microfinance in Iran's Banking System (Based on Contracts of Agency, Interest-Free Loans, and Murabaha)]. Tahqīqāt-ī Mālī-ye Islāmī [Islamic Financial Research], 10(2), 539-572. DOI: 10.30497/ifr.2021.240367.1598 [in Persian].
  35. Ghodarzī Farāhānī, Yazdān, and Kārkhāneh, Rāẓīah (1401 SH/2022). Barrasī-ye ʿamāl-kard-e moʾassasāt-e qarḍ-ol-ḥasanah dar roshd-e towlīd be ʿonwān-e moʾassasāt-ī tāʾamīn-i mālī khurd dar Irān [Evaluating the Performance of Interest-Free Institutions in Economic Growth as Microfinance Institutions in Iran]. Eqtesād va Bānk-dārī Islāmī [Islamic Economics and Banking], 11(41), 157-180 [in Persian].
  36. Muḥaqqiq-Nīyā, Muḥammad-Jawād (1389 SH/2010). Barrasī-ye jāygah-ī qarḍ-ol-ḥasanah dar nizām-ī bānkī-ye Jumhūrī-ye Islāmī-ye Irān [Examining the Role of Interest-Free Loans in the Banking System of the Islamic Republic of Iran]. Maʿrifat-e Eqtesādī [Economic Knowledge], 1(1), 141-162 [in Persian].
  37. Muḥammadi, Esfandīār, Rīzah-Bandī, Maryam, and Zārīʿī, Ilhām (1394 SH/2015). Avāmil moʾaththar bar seporde-gōrī-ye moshtariyān dar nizām-ī bānkī (māre-damāl-e bānk-e Mehr Eqtesād-e ostān-e Ilām) [Factors Influencing Customer Deposits in the Banking System (Case Study of Mehr Eqtesād Bank in Ilām Province)]. Avvalīn Konferānseh-ye Mīlī-ye ʿUlūm-ī Modīrīat-i Nāwīn va Barnameh-Rīzī-ye Farhangī-ye Ejtemāʿī-ye Irān [First National Conference on Modern Management Sciences and Social-Cultural Planning of Iran]. Iran, Qom: Markaz-e Motālaʿāt va Taḥqīqāt-ī Islāmī-ye Soroush-ī Ḥikmat-e Martāzavī [in Persian].
  38. Muktasefīn-Ḥosaynī, Farzāneh (1392 SH/2013). Arzīābī-ye engīzah-ye faʿālīyat-hā-ye eqtesādī az manar-e eqtesād-ī islāmī (pāyān-nāmeh-ye kārshenāsī arshad) [Evaluating the Motivation of Economic Activities from the Perspective of Islamic Economics (Master's Thesis)]. Dāneshgāh-e Tehrān [in Persian].
  39. Mūsavīān, Sayyid ʿAbbās, and Mīthāmī, Ḥusayn (1397 SH/2018-a). Bānk-dārī-ye islāmī, mabānī-ye naarī- va tajārib-e ʿamālī [Islamic Banking: Theoretical Foundations and Practical Experiences]. Iran, Tehran: Pajooheshgāh-ī Pūlī va Bānkī [Research Institute for Monetary and Banking Studies] [in Persian].
  40. Mūsavīān, Sayyid ʿAbbās, and Mīthāmī, Ḥusayn (1397 SH/2018-b). Seporde-ye taʿāwunī-ye emtiyāzī be ʿonwān-ī nasl-e dūm faʿālīat-hā-ye qarḍ-ol-ḥasanah [Cooperative Deposits as the Second Generation of Interest-Free Activities]. Eqtesād Islāmī [Islamic Economics], 18(71), 67-98 [in Persian].
  41. Najārzādah, Rezā, Reżāqlī-Zādah, Mahdīyah, and Zīodārī, Mahdī (1387 SH/2008). Shakl-gīrī nizām-hā-ye eqtesādī bar mabnā-ye akhlāq-ī islāmī va akhlāq-e sānharī [Formation of Economic Systems Based on Islamic and Capitalist Ethics]. Jostārhā-ye eqtesādī bā rūy-kerd islāmī [Economic Studies with an Islamic Approach], 5(10), 37-7 [in Persian].
  42. Naẓarpūr, Muḥammad Naqī, Muṣṭafā-Pūr, Gholāmrezā, and Ḥājī Manjīzī, Maryam (1395 SH/2016). Kārt-e iʿtimādī bar asās-i qarḍ-ol-ḥasanah abzarī dar jihat-e towseʿeh-ye bānk-dārī-ye qarḍ-ol-ḥasanah [Credit Cards Based on Interest-Free Loans as a Tool for the Development of Interest-Free Banking]. Eqtesād va Bānk-dārī Islāmī [Islamic Economics and Banking], 5(14), 33-57 [in Persian].
  43. Nūrī, Irāj, Razāqī-Harīs, Muḥammad-ʿAlī, and Āqāgalī, Farshīd (1399 SH/2020). Barrasī-ye taʿīr-e model-i raftārī mabnī bar goal dar tawṣīf-i pas-andāz-ī qarḍ-ol-ḥasanah dar bānk-dārī-ye islāmī (māre-damāl: bānk-e qarḍ-ol-ḥasanah Mehr Irān) [Investigating the Impact of the Goal-Based Behavioral Model on Describing Interest-Free Savings in Islamic Banking (Case Study: Mehr Iran Interest-Free Bank)]. Tahqīqāt-ī Mālī-ye Islāmī [Islamic Financial Research], 9(2), 467-506. DOI: 10.30497/ifr.2019.75490 [in Persian].
دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 33
اردیبهشت 1404
صفحه 533-576
  • تاریخ دریافت: 16 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 31 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 05 خرداد 1404