نوع مقاله : علمی
نویسندگان
1 استادیار بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز
2 دانشجوی کارشناسی ارشد بخش اقتصاد، دانشگاه شیراز
چکیده
بانکداری اخلاقی نوع جدیدی از بانکداری است که به تازگی در بانکداری متعارف از آن صحبت میشود و درصدد جبران کاستیهای بانکداری متعارف است. بانکداری اخلاقی؛ یعنی، بانکداریکهدرعملکردخود، ارزشهاو معیارهایاخلاقیواجتماعی رانیزدرکنارمعیارهای اقتصادیدرنظر میگیرد. از طرفی برخی از اقتصاددانان بانکداری اسلامی را نظام بانکی ارائهدهنده خدمات مالی و بانکی اخلاقی توصیف میکنند. اهتمام اصلی بانکهای اسلامی این است که روشهای مالی آنها براساس قوانین شریعت باشد و باتوجه به تأکید شریعت بر ارزشهای اخلاقی، میتوان گفت هر خدمتی که در بانکداری اسلامی ارائه میشود باید مبتنیبر اخلاق باشد.
در این پژوهش میزان اخلاقی عمل کردن بانکداری در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از روش تحقیق میدانی و با تهیه پرسشنامه و تحلیل نتایج از طریق نرمافزار SPSS، از کارکنان و مشتریان بانکهای شهر شیراز جمعآوری شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بانکداری در ایران در عمل نتوانسته معیارهای اخلاقی مانند جلوگیری از صوری شدن عقود، رفع نیازهای ضروری نیازمندان، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی و... رابرآورده کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessing the Ethical Banking in Iran: A Case Study of Iran's Banks, Shiraz Branches
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor, Economics Department, Shiraz University
2 M.A. Student of Economics, Shiraz University
چکیده [English]
Ethical banking is a new type of banking that has recently been noted in conventional banking and is intended to compensate for the latter's shortcomings. In ethical banking, moral and social values are also considered alongside economic indicators.
Some economists believe that Islamic banking is a system that provides ethical financial services. The main objective of Islamic banks is to develop financial methods based on Sharia law. With regard to Islam's emphasis on moral values, it can be said that all services offered in Islamic banking must be based on codes of ethics.
In this study, the ethical practice of banking in Iran is examined. We have conducted a field research through questionnaires and SPSS analysis of the data gathered from the staff and customers in Shiraz banks. The results show that banking in Iran has failed to keep up ethical standards such as preventing the formalization of contracts, meeting the essential needs of the poor, and carrying the social and environmental responsibilities.
کلیدواژهها [English]