بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب تکافل توسط بیمه‌گذاران شرکتی

نوع مقاله : علمی - پژوهشی (بیمه‌های اسلامی)

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

2 استادیار، گروه پژوهشی عمومی بیمه، پژوهشکده بیمه، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش مدیریت، دانشکده علوم اقتصاد و اداری، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب تکافل؛ ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش ترکیبی است. کلیه مدیران عامل بیمه‌‌گذاران حقوقی شامل مؤسسات صنعتی، کشاورزی و خدماتی ازجمله پالایشگاه، مجموعه ورزشی، معادن، دانشگاه، بیمارستان، مجموعه هواپیمایی و پتروشیمی جامعه آماری تحقیق را تشکیل می‎دهند که تعداد آن‌ها 101 بیمه‌گذار است. روش نمونه‌گیری، قضاوتی، از نوع نمونه در دسترس و تعداد نمونه 40 بیمه‌گذار است. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه، مصاحبه و مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. عوامل اولیه در 7 دسته نوآوری و فنی، سیاست بازاریابی و تبلیغات، منابع ‌انسانی، عوامل مالی، عوامل بیرونی و کنترلی، ساختار سازمانی و عوامل عقیدتی، دسته‌بندی ‌شده‌اند. به‌منظور تعیین اهمیت معیارهای وزن‌دهی به شرکت‌ها از روش بهترین- ‌بدترین (BWM)، برای تعیین وزن شرکت‌های بیمه‌گذار نمونه از روش تاپسیس و برای رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر انتخاب تکافل از روش واسپاس‌ فازی استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عوامل عقیدتی، توان مالی شرکت‌ها در عمل به تعهدات، انطباق عوامل بیرونی و کنترلی با نیاز مشتری، نوآوری در محصولات و خدمات تکافل، نوآوری در محصولات تکافل، انطباق سطح عمومی قیمت‌ها به نسبت بیمه متعارف، انطباق عوامل بیرونی و کنترلی با نیازهای شرکت‌ها، ساختار سازمانی برای پذیرش خدمات نوین، منابع مالی کافی برای توسعه و ارائه خدمات، حفاظت، نگهداری و پشتیبانی در ارائه خدمات، ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات، معرفی انواع محصولات تکافل، اطلاعات کافی کارکنان شرکت‌ها، شناسایی، ترغیب، حفظ و ارائه خدمات، جزو عوامل تأثیرگذار بر تقاضای تکافل توسط بیمه‌گذاران شرکتی است و عوامل عقیدتی بیشترین اثر را در این زمینه داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Factors Influencing the Choice of Takaful by Corporate Policyholders

نویسندگان [English]

  • Majid Nili Ahmad Abadi 1
  • Leili Niakan 2
  • Mahsa Heidari Ahmadi 3

1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Qom, Qom, Iran

2 Assistant Professor, General Insurance Group, Insurance Research Center, Tehran, Iran

3 .A. Student, Department of Management Education, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

The insurance industry is one of the manifestations of the progress of human societies, which, as one of the basic needs of people, has grown in proportion to the progress of societies. With the introduction of insurance in Muslim societies (takaful), this industry quickly attracted the attention of religious professionals. Therefore, relying on the importance of insurance and its role in supporting the economy of the society and its importance in Iran, this study aims to identify and rank the factors affecting Takaful demand by corporate insurers. The current research is applied in terms of purpose and hybrid in terms of method. All legal insurers including industrial, agricultural and service institutions such as refineries, sports complexes, mines, universities, hospitals, aviation complexes, petrochemicals constitute the statistical population of the research, whose number is 101 corporate policyholders. The sampling method is judgmental, from the type of sample available and the number of samples is 40 corporate policyholders. Questionnaire, interview, library study and document study were used to collect data. The number of primary factors is 3, which are categorized into 7 categories under the headings of innovation and technology, marketing and advertising policy, human resources, financial factors, external and control factors, organizational structure and ideological factors. In order to determine the importance of weighting criteria for companies, the best-worst (BWM) method was used, the TOPSIS method was used to determine the weight of sample insured companies, and the WASPAS-Fuzzy method was used to rank the factors affecting the choice of Takaful insurance. The findings of the research show that ideological factors, the financial ability of companies to fulfill their commitments, the adaptation of external and control factors to customer needs, innovation in Takaful products and services, innovation in Takaful products, the adaptation of the general level of prices compared to conventional insurance, the adaptation of external factors and control with the needs of companies, organizational structure to accept new services, sufficient financial resources to develop and provide services, protection, maintenance and support in providing services, providing a wide range of services, introducing a variety of takaful products, sufficient information of company personnel, identification, persuasion maintenance and provision of services are among the factors affecting Takaful demand by corporate insurers, and ideological factors have had the most direct effect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Insurance
  • Takaful؛ Demand؛ Corporate Policyholders
  1. اسداللهی، حسین؛ و حاجی ‌علی‌اکبری، ‌فیروزه (1399). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر در بازاریابی مطلوب صنعت بیمه. رویکردهای پژوهشی نو در علوم مدیریت، (3)21، 67-83.
  2. Asadollahi, H;& Haji Ali Akbari, F., (2019).Identifying and prioritizing effective factors in the optimal marketing of the insurance industry.New Research Approaches in Management Sciences, (3) 21, 67-83. (In Persian)
  3. اصغری‌زاده، عزت‌الله؛ و محمدی بالانی، عبدالکریم (1398). تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند شاخصه. ایران، تهران: دانشگاه تهران.
  4. Asgharizadeh, E; & Mohammadi Balani, A, K., (2018). Multi-indicator decision making techniques. Iran, Tehran: University of Tehran. (In Persian)
  5. پریزاد، رضا؛ و شکوری، زهرا (1400). آسیب‌شناسی سیاست‌گذاری نظام بیمه تکافل در صنعت بیمه ایران و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران. پژوهش ملل. 7(73)، 49-69.
  6. Parizad, R; & Shakuri, Z., (2022). Pathology of Takaful insurance policy in Iran's insurance industry and its impact on the economic development of the Islamic Republic of Iran. Research of nations. 7(73), 49-69. (In Persian)
  7. حاجی علی‌اکبری، فیروزه؛ زبان‌دان، الهام؛ و جعفرلی، فریماه (1399). بررسی عوامل مؤثر در پیاده‌سازی بیمه اسلامی (تکافل) در سطح بیمه میهن. پژوهشنامه بیمه، (4)9، 163-198.
  8. Hajialiakbari, F., Zaban Daan, E., & Jafarli, F. (2019). Investigating effective factors in the implementation of Islamic insurance (takaful) at the level of Mihan insurance. Iranian Journal of Insurance Research, 9(4), 444-461. DOI: 22056/ijir.2020.04.05 (In Persian)
  9. حبیبی، آرش؛ و جلال‌نیا، راحله (1401). حداقل مربعات جزئی. ایران، تهران: نارون.
  10. Habibi, A;& Jalalnia, R., (2022).partial least squares. Iran, Tehran: Narun. (In Persian)
  11. قنبرزاده، میترا؛ حمزه، اسماء؛ و حضارمقدم، نسرین (1401). ارزیابی سطح آگاهی و میزان پذیرش محصولات تکافل در ایران. بیست‌ونهمین همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه، توسعه دانش‌بنیان صنعت بیمه، تهران، ایران.
  12. Ghanbarzadeh, M;Hamza, A;a&nd Khatar Moghaddam, N., (2022).Evaluation of the level of awareness and acceptance of takaful products in Iran.The 29th National Conference and the 10th International Conference on Insurance and Development, Knowledge-Based Development of the Insurance Industry, Tehran, Iran. (In Persian)
  13. حمزه، اسماء؛ و قنبرزاده، میترا (1401). بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه تکافل در ایران و اولویت‌بندی آن. بیست‌ونهمین همایش ملی و دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه، توسعه دانش‌بنیان صنعت بیمه، تهران، ایران.
  14. Hamza, A; & Qanbarzadeh, M. (2022). Investigating factors affecting the demand for takaful insurance in Iran and prioritizing it. The 29th National Conference and the 10th International Conference on Insurance and Development, Knowledge-Based Development of the Insurance Industry, Tehran, Iran. (In Persian)
  15. خطیبی، مهرداد؛ و رحیم‌پور، مهین (1400). نوآوری‌ها و فناوری‌های نوین در صنعت بیمه. توسعه تکنولوژی صنعتی، (44)19، 69-86.
  16. Khatibi, M., & Rahimpour, M. (2021). Innovations and New Technologies in Insurance Industry. Industrial Technology Development, 19(44), 69-86. DOI: 22034/jtd.2021.246086 (In Persian)
  17. راد، عباس (1402). معرفی تکافل و عملیات آن. ایران، تهران: پژوهشکده بیمه.
  18. Rad, A., (2023).Introduction of takaful and its operations. Iran, Tehran: Insurance Research Institute. (In Persian)
  19. ریاحی‌فر، مهدی (1402). معرفی چارچوب عملیاتی برای اجرای تکافل در کشورهای اسلامی (مطالعه موردی کشور مالزی). ایران، تهران: پژوهشکده بیمه.
  20. Riahifar, M., (1402).Introducing the operational framework for the implementation of takaful in Islamic countries (case study of Malaysia). Iran, Tehran: Insurance Research Institute. (In Persian)
  21. عسگری، محمدمهدی؛ و عظیم‌زاده آرانی، محمد (1393). تحلیل مقایسه‌ای بیمه اتکایی و تکافل اتکایی و ارائه راه‌کارهایی جهت اجرایی کردن تکافل اتکایی در جمهوری اسلامی ایران. تحقیقات مالی اسلامی، 3(6)، 97-128.
  22. Asgari, M. M., & Azimzadeh Arani, M. (2014). Operational Solutions for Retakaful in Islamic Republic of Iran The Comparative Analysis of Reinsurance & Retakaful:. "Islamic Finance Researches" (IFR), 3(6), 97-128. DOI: 30497/ifr.2014.1656 (In Persian)
  23. عسگری، محمدمهدی؛ و محمدی، مهدی (1392). تحلیل مقایسه‌ای الگو‌های تکافل و آسیب‌شناسی آن‌ها از منظر ذی‌نفعان. تحقیقات مالی اسلامی، 3(5)، 153-184.
  24. Asgari, M. M., & Mohamadi, M. (2013). A Comparative Analysis of Takafol Models and Identifying its Vulnerabilities and Weaknesses from the Perspective of Stakeholders. "Islamic Finance Researches" (IFR), 3(5), 153-184. DOI: 30497/ifr.2013.1652 (In Persian)
  25. علی، باسل (1395). اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه تکافل در سوریه (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
  26. Ali, B., (2015).Prioritization of factors affecting demand for takaful insurance in Syria (Master's thesis). Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran. (In Persian)
  27. قربانی، نجات (1395). بررسی عوامل مؤثر بر فروش بیمه‌های مهندسی شرکت بیمه دانا (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
  28. Ghorbani, B., (2015).Investigating factors affecting the sale of engineering insurances of Dana Insurance Company (Master's Thesis). Islamic Azad University, Tehran Center Branch, Tehran, Iran. (In Persian)
  29. سیدنورانی، سیدمحمدرضا؛ تاری، فتح‌اله؛ مهدوی، غدیر؛ و رشیدی‌نژاد، حسین. (1390). تکافل, سازوکاری مناسب برای ارائه بیمه‌های خرد در مناطق روستایی ایران (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کرمان)، جستارهای اقتصادی، 8(16)، 77-115.
  30. Seyed Nourani, S. M. R., Tari, F., Mahdavi, G., & Rashidi Nejad, H. (2011). Takaful, an Appropriate Mechanism for Providing Microinsurance in Iranian Rural Regions (Case Study: Rural Regions of KERMAN). Journal of Iran's Economic Essays (JIEE), 8(16), 77-115. (In Persian)
  31. محمدی، مهدی؛ سعدی، حسینعلی؛ و عسگری، محمدمهدی (1394). مطالعه و تحلیل تطبیقی الگوی تکافل براساس فقه امامیه. تحقیقات مالی اسلامی، 5(9)، 65-88.
  32. Mohammadi, M., Saadi, H. A., & Asgari, M. M. (2015). Comparative Study and Analysis of Takaful Model Based on Imamiyya Jurisprudence. "Islamic Finance Researches" (IFR), 5(1), 65-88. DOI: 30497/ifr.2015.1796 (In Persian)
  33. محمودیان، یعقوب؛ و رستمی، رضا (1402). معرفی چارچوب عملیاتی تکافل (بیمه اسلامی) با تأکید بر چالش‌های اجرایی تکافل در صنعت بیمه ایران. ایران، تهران: پژوهشکده بیمه.
  34. Mahmoudian, Y;& Rostami, R., (1402). Introducing the operational framework of takaful (Islamic insurance) with an emphasis on the implementation challenges of takaful in Iran's insurance industry. Iran, Tehran: Insurance Research Institute. (In Persian)
  35. مخصوصی، علی؛ سید نقوی، میرعلی؛ صالحی صدقیان، جمشید؛ و جهانگیرفرد، مجید (1400). بررسی نقش انواع تعهد کارکنان در ارتقای سطح عملکرد در صنعت بیمه (موردمطالعه؛ شرکت بیمه ایران). مدیریت کسب‌وکار، (50)13، 622-653.
  36. Makhsousi, A; Seyyed Taghavi, M, A; salehi sadaghiani, J; & Jahangirfard, M (2021). .Investigating the role of employee commitment in improving the level of performance in the insurance industry (Case study: Iran Insurance Company). Business Management, 13(50). 622-653.

DOR: 20.1001.1.22520104.1400.13.50.30.2 (In Persian)

  1. مطلبی کربکندی، محسن؛ داعی‌زاده، مجید؛ و میرآقایی، میرمهدی (1398). طراحی الگوریتم تغییرات تکافل (بیمه اسلامی)، زمینه‌ای برای ارائه مدل‌های نوین. دومین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت در مدیریت، کسب‌وکار تجارت اقتصاد و امور مالی. تهران، ایران.
  2. Tebali Karbkandi, M;Daiezadeh, M;& Mir Aghaei, M, M., (2018).Algorithm design of takaful (Islamic insurance) changes, a basis for presenting new models.Second International Conference on Advances in Management, Business, Economics and Finance. Tehran Iran. (In Persian)
  3. وظیفه‌دوست، حسین؛ و تاوانه، عبدالله (1397). بررسی اثربخشی نظام بیمه تکافل در صنعت بیمه ایران و چالش‌های پیش روی آن. دومین همایش بین‌المللی علم و فراعلم مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار. تهران، ایران.
  4. Tazefidoost, H;& Tavaneh, A., (2017).Investigating the effectiveness of takaful insurance system in Iran's insurance industry and the challenges facing it.The second international conference on the science and metascience of management, accounting and economics in sustainable development. Tehran Iran. (In Persian)
  5. Abouzaid, C. (2007). Reinsuring Takaful or Re-Takaful. In SECP Takaful Conference, Karachi.‏
  6. Ahmad Azzam, F. A. (2004). Determining factors for the choice of islamic insurance.‏
  7. Akhter, W., & Khan, S. U. (2017). Determinants of Takāful and conventional insurance demand: A regional analysis. Cogent Economics & Finance, 5(1), 1291150.‏
  8. Al Mahi, A. S. M. M., Sim, C. S., & Hassan, A. F. (2017). Religiosity and demand for takaful (Islamic insurance): a preliminary investigation. International Journal of Applied Business and Economic Research, 15(24), 485-499.‏
  9. Alam, A., Fianto, B. A., Ratnasari, R. T., Ahmi, A., & Handayani, F. P. (2023). History and Development of Takaful Research: A Bibliometric Review. SAGE Open, 13(3). 21582440231184852
  10. Ali, M. M., Devi, A., Furqani, H., & Hamzah, H. (2020). Islamic financial inclusion determinants in Indonesia: an ANP approach. International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, 13(4), 727-747.‏
  11. Alshammari, A. A., Altarturi, B. H. M., & Altwijry, O. I. (2022). How takaful started in Middle East. Legal Ethical & Regul. Isses, 25, 1.
  12. Arifin, J., Yazid, A. S., & Sulong, Z. (2013). A conceptual model of literature review for family Takaful (Islamic Life Insurance) demand in Malaysia. International Business Research, 6(3), 210.‏
  13. Babbel, D. F. (1981). Inflation, indexation, and life insurance sales in Brazil. Risk and Insurance, 111-135.‏
  14. Daniel, A.N. & Paul, E. (2003) Corporate Demand for Property Insurance, Seminar Paper of the First Swiss Doctoral Workshop in Ascona.
  15. EFG (2016). Insuring success: Saudi Arabia insurance sector, available at: www.efghermesone.com/News/Index/initiation-of-saudi-insurance sectorinsuring-success-read-full-report- (accessed 3 February 2020).
  16. Gannile, C., Ab Yajid, M. S., Khatibi, A., & Azam, S. F. (2020). Systemic review on impact of strategic human resources management on organizational performance in insurance industry. Human Resource Management Studies, 4(2).‏
  17. Hamid, M. A., Osman, J., & Nordin, B. A. A. (2009). Determinants of corporate demand for Islamic Insurance in Malaysia. Economics and Management, 3(2), 278-296‏.
  18. Huang, L. Y., Lai, G. C., Lu, E., & McNamara, M. (2020). Auditor quality, audit fees, organizational structure, and risk taking in the US life insurance industry. Risk Management and Insurance Review23(2), 151-182.‏
  19. Husin, M. M., & Haron, R. (2020). Takāful demand: a review of selected literature. Islamic Finance, 12(3), 443-455.
  20. Ibrahim, M. D., Salleh, F., & Awang, Z. (2015). The effects of financial factors on takaful demand in Malaysia. Entrepreneurship and Business, 3(1), 17-29.‏
  21. (2022). Islamic Finance Development Indicator. Refnitiv Islamic Finance Development Report 2022: Embracing Change. 8-78.
  22. IFSB (2019). Islamic Financial Services Board, Available at: https://ifsb.org
  23. Indrarini, R., Canggih, C., & Rusmita, S. A. (2019). Efficiency Determinants of Islamic Insurance in Indonesia. KnE Social Sciences, 175-182.
  24. Ismail, F., Jaffer, S., Unwin, L., Jamil, S., Hassan, A. A. M., Alajaji, K., & Tan, Y. Y. (2017). Global takaful report: market trends in family and general takaful.Washington, DC: Milliman.‏
  25. Kehinde, L. H., & Sharofiddin, A. (2021). The level of acceptance and awareness of Takaful in Nigeria.  Islamic Finance10(1), 46-58.‏
  26. Kniazieva, T. V., Shevchenko, A. V., Shevchenko, A. V., Yaroshenko, O. M., Inshyn, M. I., & Yakovlyev, O. A. (2021). Current trends in the formation and development of insurance marketing in Ukraine. Risk Management and Insurance Review24(3), 279-292.‏
  27. Li, D., Moshirian, F., Nguyen, P., & Wee, T. (2007). The demand for life insurance in OECD countries. Risk and Insurance74(3), 637-652.‏
  28. Lubaba, S., Ahmad, A. U. F., & Muneeza, A. (2022). Challenges facing the development of takaful industry in Bangladesh and Indonesia. Nusantara Studies (JONUS), 7(1), 100-113.
  29. Ahmad Mokhtar, H. S., Abdul Aziz, I., & Hilal, N, M. (2017). Corporate demand for general takāful in Malaysia. Islamic Finance, 9(2), 164-184.
  30. Rahman, Z. A. (2008). Family takaful: it’s role in social economic development and as a savings and investment instrument in Malaysia–an extension. Jurnal Syariah16(1), 89-105.‏
  31. Redzuan, H., Rahman, Z. A., & Aidid, S. S. S. H. (2009). Economic determinants of family takaful consumption: Evidence from Malaysia. International Review of Business Research Papers5(5), 193-211.‏
  32. Remli, N., & Rosman, M. M. R. (2018). Firms’ characteristics: a preliminary study of family Takaful demand in Malaysia. Accounting3(14), 01-14.‏
  33. Rezaei, J. (2016). Best-worst multi-criteria decision-making method: Some properties and a linear model. Omega64, 126-130.‏
  34. Turskis, Z., Goranin, N., Nurusheva, A., & Boranbayev, S. (2019). A fuzzy WASPAS-based approach to determine critical information infrastructures of EU sustainable development. Sustainability, 11(2), 424.
  35. Yamori, N. (1999) An Empirical Investigation of the Japanese Corporate Demand for Insurance, Risk and Insurance, 66, 239 – 252.
  36. Zou, H. & Adams, M.B. (2005) Debt Capacity, Cost of Debt and Corporate Insurance. Working Paper SBE 2005/1, School of Business and Economics, Singleton Park, Swansea SA2 8PP, UK.
  37. Zou, H., Adams, M.B. & Buckle, M.J. (2003) Corporate Risks and Property Insurance. Evidence from the People’s Republic of China, Journal of Risk and Insurance (2002 Shin Insurance Research Excellence Award winner), 70(2), 289–314.
  • تاریخ دریافت: 23 مهر 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 02 بهمن 1402