نوع مقاله : علمی - پژوهشی (ابزارهای تأمین مالی اسلامی)
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه امام صادق علیهالسلام
2 دانشآموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
امروزه با گسترش شبکههای الکترونیکی و اجتماعی و همچنین توسعه «وب2»، فضای مناسبتری جهت کمک به نیازمندان فراهم شده است. شایسته است نهادهای فعال در امور خیریّه، با آشنایی و استفاده از این ظرفیتهای جدید، کیفیت و کمیّت خدماتشان را ارتقاء دهند. یکی از این ظرفیتهای جدید، تأمین مالی جمعی است. نهادهای خیریّه میتوانند با ایجاد یا استفاده از پلتفرمهای تأمین مالی جمعی، مشکلات و نیازهای جامعه هدفشان را بهصورت یک طرح مشخص، در معرض عموم مردم قرار داده و منابع مالی لازم جهت رفع آن نیازها را از عموم مردم تأمین کنند. امروزه از چند مدل اصلی جهت تأمین مالی جمعی استفاده میشود؛ این مدلها عبارتنداز اهداء، پاداش، پیش خرید، استقراض و سهام یا مشارکت در سود و زیان. با استفاده از این مدلها بهویژه مدل اهدایی و پاداش، میتوان به تأمین مالی جمعی امور خیریّه پرداخت. تأمین مالی جمعی روشی چابک است که در آن پول از تعداد زیادی از خیّرین خُرد جمعآوری میشود و جهت تأمین مالی امور خیر مورد استفاده قرار میگیرد؛ همین امر میتواند منجر به گسترش فرهنگ انفاق و اجرایی شدن هرچه بهتر آداب انفاق در سطح جامعه شود.
در این مقاله با روشی توصیفی- تحلیلی ابتدا به تبیین پدیده تأمین مالی جمعی پرداختیم و سپس نحوه استفاده از این الگو را جهت جذب مشارکتهای خیّرین توضیح دادیم؛ روابط حقوقی حاکم بر مدل را با استفاده از عقود وکالت و هبه تبیین کردیم. در انتها ضمن بیان این مطلب که مدل ارائه شده چگونه آداب و فرهنگ انفاق را در جامعه توسعه میدهد، به برخی فواید این مدل اشاره شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Crowdfunding, a Model for Attracting Donor Contributions
نویسندگان [English]
1 Assistant Professor Imam Sadiq University
2 M.A. in Islamic Studies and Financial Management, Imam Sadiq(as) University, Tehran, Iran
3 PhD Student in Financial Management, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Nowadays, with the development of electronic social networks and Web 2.0, a more suitable environment is provided to help the needy. And the institutions engaged in charity should try to improve both the quantity and quality of their services by increasing their familiarity and use of these new capacities. One of these is crowdfunding. Charitable organizations can develop or use crowdfunding platforms, to expose the difficulties and needs of their target audience in the form of a specific plan to the public and subsequently ask for the people’s contributions to meet those needs. Today, several basic models are being used for crowdfunding, namely donation, reward, pre-orders, borrowing and stocks or profit and loss sharing. With some of these models, especially donation and reward, we can practice crowdfunding for charity. It should be noted that crowdfunding is an agile way by which money is collected from a large number of small donors instead of few people with large amount of money. This could lead to the spread of the culture of charity and its etiquette in society. This article first examines the practice of crowdfunding with a descriptive/analytical method and then explains the use of this model for attracting donors’ contributions. The legal components of this model have been defined by using contracts of mandate and gift (hiba).Finally, after mentioning the cultural implications of the presented model in the society, we have referred to some other benefits of it.
کلیدواژهها [English]